Hopp til innhold

Hybridbilen er en klimaversting: Hybrider kan slippe ut fem ganger mer CO2 enn elbiler

VERSTING: Hybridene kommer dårlig ut i en fersk analyse. Foto: Volvo

Salget av hybridbiler øker kraftig i de store markedene, men de kan slippe ut opp til fem ganger så mye CO2 gjennom sitt livsløp enn en elbil, ifølge en ny studie.

Det finnes nok av studier som har slått fast at elbiler har lavere CO2-utslipp fra vugge til grav, enn en tilsvarende bil med bensinmotor, selv om elbilen gir høyere utslipp når den produseres.

Den samme konklusjonen har organisasjonen ICCT (International Concil on Clean Transportation) i en revidert versjon av en studie fra 2021, først omtalt i svenske Vi Bilägare

─ Undersøkelsen underbygger det vi også mener. Ladbare hybridbiler hadde en funksjon da de kom på markedet, men nå har vi ikke bruk for denne teknologien lengersier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

I beregningen tar man med energiforbruket gjennom hele bilens livssyklus. Det inkluderer produksjon av bilen og batteriet. Til og med produksjon av drivstoffet og opphogging av bilen er regnet med. Studien er basert på tall fra USA.

Hybriden er en versting

Hovedgrunnen til elbilens lave utslipp er energieffektiviteten under bruk. I en fossilmotor forsvinner som kjent mesteparten av energien bort i friksjon og varme.

Ladbare hybrider fases ut:

Nær halvparten av modellene er borte

Hvor mye de ladbare bilene forurenser, avhenger i stor grad på hvordan de kjøres, og hva slags strøm de lades med.

Den amerikanske el-miksen var i fjor på rekordhøye 40,6 prosent fornybar, inkludert kjernekraft, som ikke regnes som fornybar, ifølge World Economic Forum.

I Norge er tallet 98 prosent fornybar produksjon, ifølge Energi og klima. Den amerikanske elmiksen er langt mer forurensende enn de aller fleste land i Europa også, så tallene slår enda mer positivt ut for elbiler i Europa.

Les alt om fremgangsmåte for studien her.

Konklusjonen i analysen

  • Ladbare hybrider i gjennomsnitt slipper ut dobbelt som mye CO2 som elbilen, forutsatt at begge lades med gjennomsnittlig amerikansk el.
  • Hybridbiler uten lading slipper ut 2,5 ganger så mye som elbiler.
  • Biler med forbrenningsmotor uten hybridteknologi gir opp til 3,5 ganger høyere utslipp en elbiler
  • Dersom elbilen lades med fornybar energi, som er tilfellet i Norge, slipper hybridbiler opp til fem ganger mer enn elbilen, og vanlige bensinbiler slipper ut 6,7 ganger mer.

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også