Hyundai Inster: Superpraktisk miniformat

Den er spekket med praktiske løsninger, teknologi og sikkerhetsfunksjoner, og skal være romslig for klassen.
For et par uker siden viste Hyundai oss de første bildene av sin nye elektriske småbil. Nå ser vi endelig mer av hvordan den blir. Vi er ikke overrasket over at den egentlig er en forlenget versjon av fossilbilen Caper, som allerede eksisterer i Asia.
Hva er det?
Bilen er et etterlengtet alternativ i småbilsegmentet. Den er 3,85 meter lang, altså 25 cm lenger enn den velkjente VW e-Up!

Den er 1,61 m bred og nesten like høy, 1,57 m. Akselavstanden på 2,58 meter skal maksimere innvendig plass og gi den litt storbilfølelse på veien.
Bagasjerommet er fra 280 til 351 liter, takket være bakseter på skinner.

Vi regner med at hestekrefter, akselerasjon og toppfart er helt uinteressante for de som kjøper disse bilene. Uansett har Standard Range har 97 hester, klarer 0-100 på 11,7 sekunder og topper 140 km/t. Long Range har 115 hester, klarer 0-100 på 10,6 sekunder og topper 150 km/t. Begge har et dreiemoment på 147 Nm.

Så langt går den
Hyundai er kjent for å være blant de aller beste på energieffektivitet og da er det overraskende å se at forbruket er oppgitt til 1,53 kWt på mila med de minste hjula. Det er overraskende høyt for en så liten bil.

Du velger mellom batteri på 42 eller 49 kW. Begge med både varmepumpe og V2L-teknologi. De skal gi deg en WLTP rekkevidde på 300 eller 355 kilometer hvis du velger de minste 15-tommerne. De fleste jåler seg opp til 17-tommere.

Så raskt lader den
Inster tar imot 11 kW på hjemmelader og 120 på lynlader. Da bruker du en halvtime på å lade det lille batteriet fra 10 til 80 prosent.
I tillegg til rekkevidde og lading, tilbyr INSTER et vell av banebrytende teknologier, inkludert en rekke avanserte sikkerhets- og førerassistansefunksjoner. INSTER har også 64-fargers LED-stemningsbelysning, de doble digitale skjermene, et ett-trykks soltak og Hyundai Digital Key 2 Touch (NFC) digital nøkkel.

Hyundai mener Inster tilbyr den mest komplette teknologipakken i segmentet, inkludert adaptiv cruise contol med stopp og start-funksjon som automatisk holder aktuell fartsgrense, Advanced Driver Assistance System (ADAS) nødbrems for å unngå kollisjoner både fremover, bakover, og for biler som kommer i blindsonen.

En ekstra modell
Inster lanseres først i Korea i sommer, etterfulgt av Europa, Midtøsten og Asia etterhvert. Det meste av utstyr og teknologi leveres som standard.
En ekstra variant, kalt Inster Cross, med en mer robust, offroadfokusert design, kommer noe senere. Prisene er foreløpig ikke introdusert.


Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.