Hopp til innhold

Hyundai-sjefen med store ambisjoner for 2025: Vil doble elbilsalget i Europa med denne

TRANSPORT PÅ BOKS: Det er kanskje ikke den peneste bilen i verden, men billig, det blir den.

Snart kommer Inster, Hyundais billige elbil. Den skal virkelig få fart på sakene, skal vi tro hva økonomisjefen i selskapet melder nå.

De første eksemplarene av den elektriske billigbilen Inster har nå ankommet Drammen Havn, og midt i februar skal de første biljournalistene, elbil.dev08.dekodes.no inkludert, få prøvekjøre modellen.

Det sør-koreanske bilmerket Hyundai akter nå å doble salget av elbiler i år – og det bør de få til om de skal nå EUs utslippkrav.

Hyundai Inster:

Superpraktisk miniformat

Gikk i feil retning i fjor

Ambisjonen ble annonsert av Hyundais finansdirektør Seung Jo Lee i forbindelse med lanseringen av bilprodusentens siste kvartalsrapport, melder elbilnettsiden Electrek.

Hyundai solgte 68 000 elbiler i Europa i 2024, og det har altså bilmerket planer om å doble i år.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Selv om Hyundai i Norge bare selger elbiler, utgjorde den elektriske andelen bare 11 prosent av merkets totale salg i Europa i fjor.

Og her gikk andelen faktisk ned i 2024, fra 23 prosent i 2023.

DÅDYRØYNE: Vil disse søte frontlyktene, sammen med den lave prisen, bidra til at folk får øynene opp for Inster når kommer på markedet senere i år.

Ny generasjon billige elektriske småbiler

Merkets mest solgte elektriske bil i fjor var elbilklassikeren Kona, som fremdeles selges med rabatt i et fremstøt for å få ny fart på salget her hjemme:

Hyundai åpner året med priskutt:

Kona blir 40 000 kroner rimeligere

Men rabatt eller ei, ligger både denne og Hyundais andre elektriske modeller langt over hva Inster kommer til å havne på.

Det siste vi hørte om Inster-prisen, ble meldt i desember.

Da fikk vi vite at innstegsmodellen vil starte på 244 900 kroner.

Her får du da et batteri på 42 kWt brutto, som skal gi en rekkevidde på opptil 327 kilometer, men den kommer også med en større batteripakkeder prisen blir 284.900 kroner.

Les mer om de to utgavene her:

De norske prisene er klare:

Hyundai Inster gir mye for pengene

At vi nå er i ferd med å få en ny generasjon mindre elbiler langt under hva man vanligvis må betale for en splitter ny elbil, er tydelig.

Under kan du se hvordan det gikk da vi testet to ferske eksempler på dette mot hverandre:

Vi duelltester Citroën ë-C3 mot Dongfeng Nammi Box:

To nykommere under 250 000 kroner – hvilken er best?

Bli medlem i dag!

Les også