Eneste norske elkjøretøy-produsent: I går åpnet Paxster sin nye fabrikk i Sarpsborg

Den nye fabrikken kan med dagens bemanning produsere 2250 kjøretøy i året.
Paxster leverer per i dag sine elektriske kjøretøy til over 20 land. Men planen er åpenbart ikke å gi seg der, for 20. mai ble Paxsters nye fabrikk offisielt åpnet i Sarpsborg.
Fra Posten Norge til Postmann Pat
Paxster er Norges eneste produsent av elektriske kjøretøy og har holdt på med denne geskjeften siden 2013.
Både ordfører Magnus Arnesen (H), fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje (Ap) og klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) var med under arrangementet.

Britiske Royal Mail har de siste par årene testet ut Paxster-doningene, noe vi omtalte i denne saken:
I dag er Paxsters største kunder i Norge i samme bransje, nærmere bestemt Posten Norge og Helthjem.
Men Paxster har også mange kunder innen distribusjonsbransjen, men også innen park- og byvedlikehold og eiendomsforvalting.
Den nye fabrikken gjør bedriften sterkere med tanke på å lande avtaler med eksempelvis store europeiske posttjenesteselskaper som engelske Royal Mail og franske La Poste, som de nå er i forhandlinger med.
– Jeg er imponert over hva dere har fått til her i Sarpsborg, sa klimaministeren da han fikk en omvisning på fabrikken.
Han snakket også om at det er vanskeligere å få oppmerksomhet rundt gode klima- og bærekraftstiltakt i dagens politiske bilde, hvor sikkerhetspolitikken tar mye av oppmerksomheten.

Bu mimret om ellevill Paxster-tur
Også Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu var invitert til å si noen ord under åpningen.

I tilegg til å skryte av jobben Paxter har gjort så langt, fortalte hun blant annet om om sin elleville kjøretur med Paxster gjennom Oslos gater i forbindelse med at hun deltok i YouTube-showet «Fully Charge».
Du kan se video og lese mer om den ferden i artikkelen under:
Bu snakket også om hvor viktig den norske elbilsuksessen har vært ute i verden, og at vi må bruke dette momentumet vi faktisk sitter på nå til å utvikle elektrifiseringen av all transport og mobilitet.
Altså slik Paxster er et ypperlig eksempel på.
Øker batterigarantien
Paxster-kjøretøyene bruker batterier med LFP-teknologi, som både har lang levetid og ikke inneholder sjeldne jordmetaller.
Batteriene er bygget for kjøretøyet de skal være i, det vil si at de tåler mange start- og stopp-sekvenser, noe som er nyttig når de eksempelvis går i posttjeneste.
Tester av levetiden på batteriene viser seg å være så gode etter 5-6 år, at Paxster nå øker garantitiden på batteriene til 10 år.