Hopp til innhold

Eneste norske elkjøretøy-produsent: I går åpnet Paxster sin nye fabrikk i Sarpsborg

PAXSTER PÅ LØPENDE BÅND: Om ikke helt samlebånd, så i hvert fall noe i nærheten i Paxsters nye fabrikk. Alle foto: Elbilforeningen

Den nye fabrikken kan med dagens bemanning produsere 2250 kjøretøy i året.

Paxster leverer per i dag sine elektriske kjøretøy til over 20 land. Men planen er åpenbart ikke å gi seg der, for 20. mai ble Paxsters nye fabrikk offisielt åpnet i Sarpsborg.

Fra Posten Norge til Postmann Pat

Paxster er Norges eneste produsent av elektriske kjøretøy og har holdt på med denne geskjeften siden 2013.

Både ordfører Magnus Arnesen (H), fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje (Ap) og klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) var med under arrangementet. 

SNORKLIPPER OG HEDERSGJEST: Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen åpnet offisielt den nye Paxster-fabrikken i Sarpsborg.

Britiske Royal Mail har de siste par årene testet ut Paxster-doningene, noe vi omtalte i denne saken:

Postmann Pat prøver ut Paxster:

Lager verdens mestselgende norskproduserte elbil

I dag er Paxsters største kunder i Norge i samme bransje, nærmere bestemt Posten Norge og Helthjem.

Men Paxster har også mange kunder innen distribusjonsbransjen, men også innen park- og byvedlikehold og eiendomsforvalting.  

Den nye fabrikken gjør bedriften sterkere med tanke på å lande avtaler med eksempelvis store europeiske posttjenesteselskaper som engelske Royal Mail og franske La Poste, som de nå er i forhandlinger med.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

– Jeg er imponert over hva dere har fått til her i Sarpsborg, sa klimaministeren da han fikk en omvisning på fabrikken.

Han snakket også om at det er vanskeligere å få oppmerksomhet rundt gode klima- og bærekraftstiltakt i dagens politiske bilde, hvor sikkerhetspolitikken tar mye av oppmerksomheten. 

DRAR TIL: En Paxster-medarbeider legger det som muligens er siste hånd på verket på det norskproduserte elkjøretøyet.

Bu mimret om ellevill Paxster-tur

Også Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu var invitert til å si noen ord under åpningen.

EN SLAGS GENERALPRØVE: Elbilforeningen-generalsekretær Christina Bu var til stede på fabrikkåpningen, og prøvesitter her en Paxster. Men sjekker du lenka under, ser du at dette ikke er første gang hun befinner seg bak styret på en Paxster.

I tilegg til å skryte av jobben Paxter har gjort så langt, fortalte hun blant annet om om sin elleville kjøretur med Paxster gjennom Oslos gater i forbindelse med at hun deltok i YouTube-showet «Fully Charge».

Du kan se video og lese mer om den ferden i artikkelen under:

Elbilenes svar på «Top Gear» i Norge:

YouTube-stjerne på elbil-safari i Oslo

Bu snakket også om hvor viktig den norske elbilsuksessen har vært ute i verden, og at vi må bruke dette momentumet vi faktisk sitter på nå til å utvikle elektrifiseringen av all transport og mobilitet.

Altså slik Paxster er et ypperlig eksempel på. 

Test av Paxster eCompact Air:

Årets morsomste kjøretøy?

Øker batterigarantien

Paxster-kjøretøyene bruker batterier med LFP-teknologi, som både har lang levetid og ikke inneholder sjeldne jordmetaller.

Batteriene er bygget for kjøretøyet de skal være i, det vil si at de tåler mange start- og stopp-sekvenser, noe som er nyttig når de eksempelvis går i posttjeneste.

Gjenbruker 95 prosent i nytt kjøretøy:

Paxster lanserer ATV-serie laget av brukte postbiler

Tester av levetiden på batteriene viser seg å være så gode etter 5-6 år, at Paxster nå øker garantitiden på batteriene til 10 år.

Bli medlem i dag!

Les også