I løpet av ett år har vi gjort 24 tester av elektriske biler
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
I gjennomsnitt har vi presentert en test av elbil eller ladbar hybrid her på elbil.dev08.dekodes.no nesten hver andre uke. Målet med testene er klart.
Vi vil at du alltid skal kunne få et overblikk over hva de ulike modellene har å by på; hva som er bra og ikke fullt så bra. Derfor er testene på elbil.dev08.dekodes.no også annerledes enn dem du finner i tradisjonelle medier.
Blant de viktigste områdene i våre tester, er metodisk måling av strømforbruk. Målet er å gi et godt grunnlag for sammenligning av praktisk rekkevidde, samtidig som stoffet skal være lettfattelig.
Noen ganger skiller en elbil eller ladbar hybrid seg svært positivt ut, og da nøler vi ikke med å fastslå det. Likeså, som din forbrukerrådgiver, sier vi klart fra hvis vi mener noe ikke holder mål.
For å få et best mulig sammenligningsgrunnlag, har vi det siste året kjørt en lang rekke modeller på den samme, cirka 150 kilometer lange runden (se kart).
Men vi gjør også frittstående tester etter andre kriterier.
Etterstreber sammenlignbare forhold
For å framstille tallene i de dedikerte forbrukstestene på best mulig måte, har vi i senere tid også tatt i bruk infografikk for å presentere de målbare resultatene. Vi håper du er fornøyd med de løpende forbedringene vi gjør, og vil fortsette videreutviklingen.
Før testene gjennomføres gjelder det å følge med på værmeldingen, slik at vær- og føreforholdene skal være mest mulig sammenlignbare. Men noen ganger, som under testen av Renault Zoe Z.E. 40 i vinter (se lenke under), trumfer nyhetsverdien.
Det ideelle er selvsagt å kjøre flere modeller i samme test, noe vi gjennomførte med hell under testen av Volkswagen e-Golf, Kia Soul Electric og Ford Focus i mai. Her la vi også inn hurtigladetid og plass til barneseter som testdisipliner.
Dette var den første trippeltesten vi har gjennomført, før vi fulgte opp med den spesielle duelltesten mellom den ladbare hybriden BMW 530e iPerformance og elbilen Tesla Model S 90D (hovedbildet) nå i august.
I vinter testet vi også hydrogenbilen Toyota Mirai gjennom 1.000 kilometer. Alt i alt betyr det at vi har gjennomført 24 tester siden 1. august i fjor, og vi ser fram til neste. Følg med!
14 tester av elbiler
- Smart ForFour Electric Drive (2017)
- Hyundai IONIQ (2017)
- Kia Soul Electric (facelift, 2017)
- Volkswagen e-Golf (facelift, 2017)
- Ford Focus Electric (facelift, 2017)
- Tesla Model X 90D (2017)
- Opel Ampera-e (2017)
- Tesla Model S 75D (2017)
- Renault Zoe Z.E. 40 (2017)
- Nissan LEAF 30 kWh (2016)
- Volkswagen e-Golf (2016)
- Mercedes-Benz B250e (2016)
- Hyundai IONIQ (2016)
- BMW i3 94 Ah (facelift, 2016)
- Toyota Prius PHV (2017)
- Mitsubishi Outlander PHEV (2016)
- Audi A3 e-tron (2016)
- Audi Q7 e-tron (2016)
- Volvo XC90 T8 (2016)
- Volvo V60 Twin Engine (2016)
- BMW 225xe (2016)
- Volkswagen Passat GTE (2016)
- BMW X5 40e (2015)
- BMW i3 REx (2015)