Hopp til innhold

BMW i5 Touring kommer snart i oppdatert utgave: Opptil fem mil ekstra for BMW-stasjonsvogna

FJELLVANT: Nå kommer du enda litt lenger opp fjellet med stasjonsvogna BMW i5 Touring.

I mars kommer en oppdatert versjon av i5 Touring. Det bør bety at BMWs elektriske stasjonsvogn på en god dag kan kjøre 60 mil mellom ladingene.

BMW i5 Touring kommer nå med forbedret rekkevidde og effektivitet.

Med nye silisiumkarbid-komponenter i bilens energistyringssystem, optimaliserte hjullagre og dekk med lav rullemotstand, har rekkevidden til den helelektriske stasjonsvognen økt med opptil 47 kilometer, melder BMW selv.

Uten at de selv nevner nøyaktig hva den nye WLTP-rekkevidden blir, kan vi ved å skjele litt til info i vår egen test av bilen telle oss frem til at den bør havne på 605 kilometer ved blandet kjøring under optimale forhold.

Testen med video kan du sjekke ut her:

Test av BMW i5 eDrive40 Touring:

Beste elbil fra BMW til nå?

Energiforbruk: Opptil ni prosent ned

BMW trekker frem tekniske forbedringer som reduserer energiforbruket og dermed øker rekkevidden.

I den nye utgaven brukes halvledere basert på silisiumkarbid i kraftelektronikk, samt dekk med spesielt lav rullemotstand montert på aerodynamiske lettmetallfelger.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Optimaliserte hjullagre skal også bidra til lavere energiforbruk. Spesielt interesserte kan dykke ned i forbedringene her.

Ifølge BMW skal optimaliseringene redusere WLTP-energiforbruket for stasjonsvogna med opptil ni prosent, avhengig av modell og utstyrsnivå.

Her er det nye WLTP-energiforbruket målt i kWt per 100 kilometer:

Test av BMW i5 M60 xDrive:

Grom – men dyrere enn fossilvariantene

Prisen ser ikke ut til å ha beveget seg merkbart siden vi hadde modellen til testing.

Billigste variant av stasjonsvogna starter på 721 300 kroner.

Men som vanlig hos BMW kan man jo fort ryke på en del ekstra på utstyrsfronten.

Bli medlem i dag!

Les også