Ioniq 6: Tidenes sportsbil fra Hyundai!
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Hva sier du til 0-100 km/t på under 3,5 sekunder og 600 hestekrefter? Best av alt: Denne heftige sportsbilen fra Hyundai skal komme allerede til neste år.
Hyundai har allerede gitt oss den mest kantete designen på denne siden av 1970-tallet med Ioniq 5. Hva er vel da mer naturlig enn å gi oss det mest avrundede, kanskje med unntak fra Mercedes-Benz sin nye brøddeig-design?
Bilen er vist før. Enkelte medier har til og med trillet sakte rundt i konseptbilen. Men det spennende nå, er at Hyundai sier at den sendes i produksjon og blir tilgjengelig til neste år.
Navnet Prophecy reflekterer Hyundais tanker om fremtidsrettet design og transportløsninger. Og løsningene ser i så fall spenstige ut, for dette må være den mest sportslige transportløsningen vi noen sinne har sett fra Hyundai.
Skal vi tro dem, og det bør vi gjøre etter at de faktisk satte Ioniq 5 i produksjon, så kommer denne herligheten på markedet i 2022, da under navnet Ioniq 6.
DUELLTEST: Slik gikk det da vi kjørte Hyundai og Tesla tomme
Ifølge SangYup Lee, leder for Hyundais Globale Design Center, er designen basert på Hyundais nyeste designfilosofi, «Sensual Sportiness». Den følger ikke trender, men elegansen vil stå seg over tid, mener han. Undres hva han mener om Ioniq 5 i så måte.
Bilen settes oppå Hyundais nye elektriske plattform E-GMP, som Ioniq 5 bygges på. Her ser man den største fordelen med dagens nye plattformtenkning; med fleksibel batteripakke og komplett forstilling og bakhjulsoppheng som begge enten kan ha motor eller ikke. Da kan man nærmest sette hva som helst slags karosseri oppå. Her en slank firedørs sportsbil.
Og potensielt vil Ioniq 6 bli like rask som den ser ut. E-GMP er et ledd i Hyundai Motor Group sine planer om å presentere totalt 23 elbilmodeller, inkludert 11 dedikerte elbiler, og selge flere enn én million elbiler over hele verden innen 2025.
Hyundai har lovet en modell som kan akselerere til 100 på under 3,5 sekunder og ha en toppfart på 260 km/t på denne plattformen. Det er blitt antydet 600 hester!
Samtidig vil man kunne tilby rene bakhjulstrekkere, slik Porsche gjør med Taycan og for så vidt også Hyundai allerede gjør med Ioniq 5. Dagens Ioniq 5 har for ordens skyld 217 hk i bakhjulstrukket versjon og 305 med firehjulstrekk.
TEST-DUELL: Et par viktige ting skiller Hyundai IONIQ 5 og Polestar 2
Futuristisk
Bilen på messa må tas med en klype salt. For alt vi vet, blir utvendig design ganske lik. Vi ser også her de herlig pixlete lysene både foran og bak. Men innvendig vil den bli langt mer konvensjonell.
Vi må regne med dører som er hengslet i forkant, normale seter og skikkelige pedaler og et ratt, i en eller annen form. Gjerne flyratt, som virker å være i vinden om dagen og som allerede er lansert hos Tesla, men ikke spakene på siden, som vi ser i konseptet.
Den enorme skjermen under frontruta, kan muligens henge med videre, sammen med den vendbare som kommer nærmere. Men vi vil nok heller se et mer ordinært dashbord.
LES OGSÅ: Hyundai Ioniq 5: Filmklipp viser ny ladekonge
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!