Kia EV2 Concept: En liten konseptbombe fra Kia

Kias lille EV2 er bygget elektrisk fra bunnen – regn med priser fra 250.000 kroner når dette konseptet blir serieprodusert.
Kia har avduket sitt nyeste konseptkjøretøy, EV2, under selskapets årlige «EV Day».
Den kompakte elektriske SUV-en er designet for bykjøring og forventes å komme allerede neste år, som foreløpig inngangsmodell i Kias elektriske EV-serie, som snart vil strekke seg fra EV1 til EV 9 – og som representerer modeller i økende størrelse etter hvert som tallet blir høyere.

Dens naturlige konkurrenter ventes å være Citroën ë-C3, Dongfeng Nammi Box, Ford Puma Gen-E, VW. ID.2, Skoda Epic, Renault 5 med flere.
Vi vet ikke dimensjonene på bilen, men regn med rundt fire meter. Det kommer trolig en mindre EV 1 som vil ta opp kampen med Volkswagen ID.1.
Design og funksjoner
Konseptet viderefører kias «Opposites United»-designfilosofi.
Fronten domineres av oppreiste «Star Map» LED-kjørelys, mens baklysene er plassert bredt for å understreke bilens bredde.

Konseptet inkluderer også store fire-eikers hjul og typiske SUV-elementer som beskyttelsesplast i underkant av hele karosseriet.
Innvendig tilbyr konseptet en fleksibel kupé med seter på skinner som kan foldes, skyves og tiltes, samt setebunner som kan løftes opp, inspirert av løsninger fra modeller som Honda Jazz.

Dashbordet er minimalistisk, uten en knapp i syne. Konseptet har også bakhenglsede bakdører, rammeløse vinduer og mangel på håndtak.
Glem alt dette og se for deg en Hyundai Inster innvendig, med alle knapper og funksjoner, samt skikkelige dørhåndtak, så tenker vi at vi nærmer oss hva vi får se om et års tid.
Den svenske elbil-nettsiden Alltomelbil var til stede på EV Day i Barcelona, og har publisert denne filmen om Kias lille konseptbil:
Nettsiden skriver også at Kia etter alt å dømme vil kunne vise den produksjonsklare utgaven av konseptet allerede senere i år.
Tekniske spesifikasjoner
Selv om Kia ennå ikke har offentliggjort detaljerte tekniske spesifikasjoner for EV2, er det forventet at produksjonsmodellen vil være basert på Kias E-GMP-plattform.

Den vil altså ikke dele noe plattformmessig fra konsernsøsteren Hyundai og deres Inster, som er basert på den fossildrevne Caspar.
Dette antyder muligheter for rask lading og konkurransedyktig rekkevidde.
På nettet spekuleres det allerede i to batterialternativer: et 55 kWt litium-ion NMC-batteri med en estimert rekkevidde på rundt 435 km og et mindre 43,3 kWt LFP-batteri med en rekkevidde på 300 km.

Man tror også at EV2 vil få en frontmontert motor med en effekt på opptil 200 hestekrefter for 55 kWt-batteriversjonen og en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på rundt 7,5 sekunder.
Det er nok mer trolig med drøyt halvparten av effekten, som Hyundai Insters 115 hester.