EV4 er nå offisielt avduket: Alt om Kias nye folkebil

Knappe ti dager etter at Kia ga oss en forsmak på det vi spår blir merkets nye folkebil, er den nå offisielt avduket.
Kia EV4 og EV4 Sedan er Kias første helelektriske sedan (firedørs) og kombimodell (femdørs) i det såkalte C-segmentet – altså kompaktklassen.
Dette er biler som ofte treffer godt hos familier, takket være en fin balanse mellom størrelse, pris, praktiske egenskaper og kjøreegenskaper.
EV4 føyer seg inn i rekken etter EV3, EV6 og EV9, og dermed dekker Kia nå hele spekteret – fra småbil (EV3) til stor SUV (EV9).

To batteripakker
EV4 tilbys med to batteristørrelser:
🔋 58,3 kWt (standard) – opptil 430 km rekkevidde for sedan, 410 km for kombiutgaven (WLTP)
🔋 81,4 kWt (long range) – opptil 630 km rekkevidde for sedan og 590 km for kombiutgaven (WLTP)
Effekten er 150 kW på forhjulene, og 0–100 km/t går unna på 7,4 sekunder. Ikke lynkjapp, men sannsynligvis dukker det opp en sprekere firehjulsdrevet utgave etter hvert. Enn så lenge er det kun forhjulsdrift som gjelder.
EV4 skal kunne lade fra 10 til 80 prosent på kun 31 minutter og er klargjort for toveis lading (V2L/V2G).

Lover dynamisk kjøreopplevelse
EV4 er bygget på en 400-volts versjon av E-GMP-plattformen (Electric Global Modular Platform) – Hyundai-konsernets dedikerte elbilplattform, som danner grunnlaget for en rekke modeller fra Hyundai, Kia og Genesis.
Foran sitter en EV-spesialisert MacPherson-fjærbensløsning, mens bak finner vi et multi-link-oppsett med coilover-enheter og frekvensresponsive ventiler i støtdemperne.
Kort fortalt: Mindre støy, færre vibrasjoner og bedre komfort – samtidig som EV4 skal by på en mer dynamisk kjøreopplevelse.

Premium underholdning
Kia tilbyr en rekke nye funksjoner som betjenes ikke bare via skjermen men også av fysiske knapper og. Her er høydepunktene:
- Smarttelefonappen Digital Key 2.0 for tilgang, motorstart og fjernkontrollfunksjoner. Tilgang kan deles med opptil 15 enheter, inkludert en Apple WatchTM, via appen
- Tre skjermer på 12,3, 5,3, og 12,3-tommers, totalt 30-tommers widescreen-skjerm
- Trådløs oppdatering (OTA) og selvlærende KI-stemmestyring
- Vehicle Smart TV-løsningen infotainment inkludert YouTube, Netflix, Disney+, spill og karaoke
- Hvile- og teatermodus som bruker forsetene, interiørbelysning og lydsystemet for å skape stemning
- 12-tommers Head-up Display
Futuristisk design
Kia kaller EV4 en «ny typologi» av sedan og kombi, med en lav front, lang hekk og en design som skal «ose av modernitet og raffinement».
Joda, markedsføringsavdelingen har hatt en god dag på jobben.

Men ser man bort fra dette, virker EV4 faktisk som en tøff liten rakker. Sporty og litt barsk – i hvert fall på bildene – og den vil garantert skille seg ut i det norske trafikkbildet.
Kia har i det minste en tydelig rød tråd i designspråket sitt. Det er mer enn man kan si om Hyundai, der Inster, Ioniq 5 og Ioniq 6 ser ut til å komme fra tre parallelle univers.

Premium interiør?
Med EV4 setter Kia komfort i fokus – noe annet ville vært merkelig. Her handler det om små, men smarte grep som skal gjøre hverdagen litt mer bekvem:
Et roterende armlene, en skyvebordskonsoll og et bagasjerom som ifølge Kia er klassens største – 490 liter i sedanen, 435 i kombien.
I tillegg får du fysiske knapper (halleluja!), dynamisk velkomstbelysning og omgivelseslys som skal gi en ekstra smak av luksus.
Kort sagt: Kia har ikke tenkt å la deg sitte i mørket og famle etter funksjonene.
Kia EV4 salg skal etter planen starte før sommeren med leveringer på senhøsten.