Hopp til innhold

EV4 er nå offisielt avduket: Alt om Kias nye folkebil

KOREANSK FOLKEVOGN: Velkommen skal du være, Kia EV4. I Norge får vi den som hatchback (kombi), mens sedanversjonen får det mer forklarende navnet EV4 Sedan.

Knappe ti dager etter at Kia ga oss en forsmak på det vi spår blir merkets nye folkebil, er den nå offisielt avduket.

Kia EV4 og EV4 Sedan er Kias første helelektriske sedan (firedørs) og kombimodell (femdørs) i det såkalte C-segmentet – altså kompaktklassen.

Slik ser Kia EV4 ut:

Kias svar på VW Golf

Dette er biler som ofte treffer godt hos familier, takket være en fin balanse mellom størrelse, pris, praktiske egenskaper og kjøreegenskaper.

EV4 føyer seg inn i rekken etter EV3, EV6 og EV9, og dermed dekker Kia nå hele spekteret – fra småbil (EV3) til stor SUV (EV9).

TRILBY-HATT IKKE INKLUDERT: Kia EV4 Sedan ligner mer på en coupé-crossover enn en klassisk sedan. Kia regner med at kombiutgaven vil stå for brorparten av salget i Norge.

To batteripakker

EV4 tilbys med to batteristørrelser:

🔋 58,3 kWt (standard) – opptil 430 km rekkevidde for sedan, 410 km for kombiutgaven (WLTP)
🔋 81,4 kWt (long range) – opptil 630 km rekkevidde for sedan og 590 km for kombiutgaven (WLTP)

Effekten er 150 kW på forhjulene, og 0–100 km/t går unna på 7,4 sekunder. Ikke lynkjapp, men sannsynligvis dukker det opp en sprekere firehjulsdrevet utgave etter hvert. Enn så lenge er det kun forhjulsdrift som gjelder.

EV4 skal kunne lade fra 10 til 80 prosent på kun 31 minutter og er klargjort for toveis lading (V2L/V2G).

FUTURISTISK: EV4 GT-line har eksklusive designelementer i tillegg til basismodellen med vingeformede støtfangere foran og bak.

Lover dynamisk kjøreopplevelse

EV4 er bygget på en 400-volts versjon av E-GMP-plattformen (Electric Global Modular Platform) – Hyundai-konsernets dedikerte elbilplattform, som danner grunnlaget for en rekke modeller fra Hyundai, Kia og Genesis.

Foran sitter en EV-spesialisert MacPherson-fjærbensløsning, mens bak finner vi et multi-link-oppsett med coilover-enheter og frekvensresponsive ventiler i støtdemperne.

Kort fortalt: Mindre støy, færre vibrasjoner og bedre komfort – samtidig som EV4 skal by på en mer dynamisk kjøreopplevelse.

ET SNEV AV PREMIUM? Her ser du GT-Line-interiøret i ulvegrå farge. Kias interiørkvalitet har tatt et solid hopp opp de siste årene. Heldigvis har de også beholdt noen fysiske knapper – i tillegg til berøringsskjermen.

Premium underholdning

Kia tilbyr en rekke nye funksjoner som betjenes ikke bare via skjermen men også av fysiske knapper og. Her er høydepunktene:

Avslører mye om bilenes fremkommelighet på vinterføre:

Sjekk resultatene fra vår hardtest av antispinn-systemene

Futuristisk design

Kia kaller EV4 en «ny typologi» av sedan og kombi, med en lav front, lang hekk og en design som skal «ose av modernitet og raffinement».

Joda, markedsføringsavdelingen har hatt en god dag på jobben.

USPISELIG? Bakpartiet på EV4 Sedan blir nok et hett samtaleemne blant bilinteresserte.

Men ser man bort fra dette, virker EV4 faktisk som en tøff liten rakker. Sporty og litt barsk – i hvert fall på bildene – og den vil garantert skille seg ut i det norske trafikkbildet.

Kia har i det minste en tydelig rød tråd i designspråket sitt. Det er mer enn man kan si om Hyundai, der Inster, Ioniq 5 og Ioniq 6 ser ut til å komme fra tre parallelle univers.

MYE FORTSATT UVISST: Nyttelast, hengervekt, taklast, pris … Mye står det fortsatt spørsmålstegn ved rundt EV4.

Premium interiør?

Med EV4 setter Kia komfort i fokus – noe annet ville vært merkelig. Her handler det om små, men smarte grep som skal gjøre hverdagen litt mer bekvem:

Et roterende armlene, en skyvebordskonsoll og et bagasjerom som ifølge Kia er klassens største – 490 liter i sedanen, 435 i kombien.

Tre nye utgaver er sluppet:

Nye Model Y fra under 500.000 kroner

I tillegg får du fysiske knapper (halleluja!), dynamisk velkomstbelysning og omgivelseslys som skal gi en ekstra smak av luksus.

Kort sagt: Kia har ikke tenkt å la deg sitte i mørket og famle etter funksjonene.

Kia EV4 salg skal etter planen starte før sommeren med leveringer på senhøsten.

Bli medlem i dag!

Les også