Kia EV6 har alt som skal til for å bli en bestselger!
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Her er Kias nye mellomklasse-SUV. EV6 har inntil 51 mils rekkevidde, 800 volts ladesystem, hengervekt på 1600 kilo og plass til opptil 572 liter bagasje.
EV6 er første bil fra Kia som bygges på den nye elbilplattformen E-GMP, og viser Kias fokus på elektrifisering basert på merkets nye slagord «Movement that inspires».
Kia har som målet er å selge 880.000 rene elbiler i 2030, og bli en ledende leverandør.
11 nye elbiler
EV6 er den første av i alt 11 nye elbiler fram mot 2026. Sju av dem vil bygges på den nye E-GMP-plattformen, som gir bedre plass i kupeen. Fire nye elbiler skal baseres på eksisterende modeller. – EV6 er selve utførelsen av det nye Kia. Modellen er utviklet for å være moderne og inspirerende å kjøre, og den har innovativ teknologi og god elektrisk ytelse, sier Ho Sung Song, president og CEO for Kia. EV6 skal produseres i Sør-Korea, og kommer for salg andre halvår 2021. LES OGSÅ: Her er årets mest solgte elbil (Nei, det er ikke en Tesla)Helt nytt design
EV6 er basert på Kias nye designfilosofi «Opposites United», som henter inspirasjon fra kontrastene i naturen og menneskeheten. – Med EV6 har vi skapt en særegen design ved å kombinere teknologi og romslighet, sier Karim Habib, Senior Vice President og leder for Kia Design Center i en pressemelding.Romslig kupé
Til tross for kompakte utvendige mål (den er 468 cm lang, 188 cm bred og 155 cm høy) , sørger akselavstanden på 290 cm for at det er like god plass i kupeen som i mange større SUV-er. Den brede, sømløse og buede infotainmentskjermen er et av de mest unike elementene i kupeen. Setene er tynne og lette og kledd i materialer som er laget av resirkulert plast – som tilsvarer 111 plastflasker. EV6 har fleksible interiørpakker og mye oppbevaringsplass, inkludert 520 liter (VDA) i bagasjerommet uten at baksetet legges ned. Med baksetet nede, øker kapasiteten til rundt 1300 liter. Bilen har også bagasjerom foran (frunk) med ytterligere 52 liter oppbevaringsplass i modeller med bakhjulsdrift og 20 liter i modeller med firehjulsdrift. LES OGSÅ: Test av Kia e-Niro – mil etter milLang rekkevidde og firehjulsdrift
EV6 kommer i flere utstyrsvarianter, og med to ulike batteripakker på 77,4 kWt og 58,0 kWt.- EV6 GT-Line er tilgjengelig både med stort og lite batteri, mens EV6 GT bare blir tilgjengelig med den største batteripakken på 77,4 kWt.
- EV6 med bakhjulstrekk og batteripakke på 77,4 kWt har rekkevidde på mer enn 510 km på én lading ved blandet kjøring (WLTP).
- EV6 med firehjulsdrift har maksimalt dreiemoment på 605 Nm og kan akselerere fra 0 til 100 km/t på bare 5,2 sekunder.
- Med batteripakken på 77,4 kWt og 2wd driver en elektrisk motor på 168 kW (229 hk) bakhjulene, og varianten med 4WD har to elektriske motorer på til sammen 239 kW (325 hk) som drifter for- og bakhjul.
- EV6 med 58,0 kWt batteripakke kan akselerere fra 0 til 100 km/t på 6,2 sekunder, og modellen med firehjulsdrift har maksimalt dreiemoment på 605 Nm.
- Batteripakken på 58,0 kWt med 2WD har en elektrisk motor på 125 kW som driver bakhjulene, og med firehjulsdrift har den to elektriske motorer på til sammen 173 kW (235 hk) som drifter for- og bakhjul.