Hopp til innhold

Sniktitt på Kia PV5 Cargo og Passenger: Kias første varebil – sjekk bildene!

STOR VARELEVERING: Den nye Kia PV5 Cargo er bygget på en dedikert elektrisk plattform som skal åpne for enkel tilpasning etter behov. Modellen kommer også som personbil under navnet «Passenger». Alle foto: Kia Press.

Kia gir oss første glimt av sin nye varebilserie – og ja, den kommer også i personbilversjon.

Kia publiserer bilder av sin første modell i en helt ny varebilserie. PV5 er en mellomstor kassebil bygget på den modulære Beyond Vehicle (PBV)-plattformen – skreddersydd for elektrisk drift.

Med denne går Kia rett i strupen på konkurrentene Volkswagen ID. Buzz og Ford E-Transit blant annet.

PV5 er en av fem nye varebiler som ble varslet på CES i 2024. Flere modeller skal avdukes på Kias EV Day 2025 i slutten av måneden.

Test av Volkswagen ID. Buzz Cargo:

Slik funker Buzzen med full last

Fleksible løsninger

Kia EV9 har tidligere vært tilgjengelig som varebil, men med PV5 entrer Kia varebilmarkedet for første gang med en dedikert varebil.

Test av Kia EV9 i varebil-versjon:

Kongen på varehaugen

PV5 kommer i flere varianter: PV5 Cargo er en rendyrket varebil, mens PV5 Passenger byr på flere setekonfigurasjoner for persontransport.

– Kia PV5s design vektlegger fleksibilitet og tilpasning gjennom en modulær tilnærming, sier Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge, i en pressemelding.

Cargo-modellen deler det geometriske designet med Passenger-varianten, men fokuserer på en mer boksete profil som skal øke plasseffektiviteten.

KLASSISK KASSEBIL: Forfra skiller PV5 seg tydelig ut fra andre varebilmerker, mens bakfra er den nokså anonym. Legg merke til de forsterkede hjulbuene.

Personfrakt

PV5 Passenger skiller seg ut fra Cargo med store vindusflater hele veien rundt bilen.

Designet inkluderer robuste, sorte geometriske hjulbuer, som minner om Kias SUV-er, og har signaturbelysning og svarte aksenter på hovedlyktene.

PLASS TIL ALLE: Kia PV5 Passenger er en stor personbil bygget på samme plattform som varebilen PV5 Cargo. Personbilen kjennetegnes av de store sorte vindusflatene som går fra hoftene til taket. Detaljene er ennå ukjente, men konseptbilene har tidligere vist mange ulike seteløsninger.

Doble, sidehengslede bakdører skal sikre enkel tilgang og stor funksjonalitet. I motsetning til cargo-utgaven er PV5 Passenger utstyrt med bakluke og ikke sidehengslede dører.

Kia lover flere konverteringsløsninger og legger samtidig planer for en større varebiloffensiv – vi får vite mer om dette på den tidligere nevnte Kia Day 2025. Så følg med 27. februar for ferske nyheter fra Kia.

Bli medlem i dag!

Les også