Hopp til innhold

Kias luksuriøse kjempe-elbil EV9 har fått norsk prislapp: Klar for å svi av 900.000 for denne?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

SVÆRING: Trenger du en svær allrounder, er det mulig det er denne du må ha. Og den er vesentlig rimeligere enn Mercedes EQS, som faktisk er den eneste som matcher på bruksområder.

Knapt har en Kia vært dyrere, men så har den da aldri vært større heller.

Det er ikke mange år siden man henvendte seg til Kia for å finne seg en billig bil.

Den tiden ser ut til å være over.

Den store Kia EV9 er snart klar for norske kjøpere, men du må bla fram 900.000 kroner for å få den.

Og må du låne denne summen, eller deler av den, kan det fort bli kostbart i disse tider.

Trekker to og halvt tonn

EV9 er 5,01 meter lang, har firehjulsdrift, hele 828 liters bagasjerom og 505 kilometer rekkevidde.

Tillatt hengervekt er på solide 2500 kilo.

Du velger mellom seks eller sju seter, der seksseteren gir deg kapteinstoler bak med fotskammel og liggefunksjoner. De kan også snus bakover.

Bilen har én motor foran og én bak. Begge på 192 hk, noe som gir 384 hestekrefter samlet.

0-100 går unna på 5,3 sekunder og maks dreiemoment er 700.

Og der kom det bilder av EV9 uten kamuflasje:

Slik ser Kias kommende flaggskip ut

Færre seter koster mer

Særlig i interiøret er det gjort mye for å gjøre fotavtrykket til EV9 mindre. Setene er av vegansk skinn.

Og det er setekonfigurasjonene som avgjør prisen. Velger du den praktiske sjuseteren, slipper du unna med en grunnpris på 899.900 kroner.

Velger du seks seter, koster bilen 919.900 kroner. Men ønsker du panaoramatak må du ut med 20.000 til.

Metallic og Pearl koster 9000 kroner i tillegg, og matt lakk koster 22.500. Dette gjelder for begge varianter.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.

Test av BMW i5 eDrive40 Touring:

Beste elbil fra BMW til nå?

I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.

Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.

Den har en startpris på 764.519 kroner.

Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.

BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.

Bli medlem i dag!

Kan på sikt brukes som batteribank til huset ditt

Først ut er lanseringsmodellen av EV9, GT-Line Launch Edition.

EV9 tilbys også med såkalte «features on demand»:

Via oppdateringer over nettet kan man gi bilen mer dreiemoment, bruke mobilen som nøkkel eller ta i bruk en avansert parkeringsassistent.

Denne Kia-modellen er dessuten klargjort for toveis lading, såkalt vehicle-to-grid eller V2G/V2H.

Dette betyr at du kan gi strøm tilbake til nettet eller huset ditt.

Kia var for øvrig også tidlig ute med V2L, som gir mulighet til å plugge elektriske apparater til bilen:

Tips til elbilferien – klar for å teste V2L?

Stek vafler og kok kaffe med strøm fra elbilen

Elbil.no kommer tilbake med test av Kias EV9 i slutten av november.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også