Kollektivfelt: – Istedenfor å begrense elbilfordelene, trenger vi sterkere innsats
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Et totaltforbud mot elbiler i kollektivfeltet er feil vei å gå. Vi trenger isteden styrking av satsingen på elbil og samkjøring, mener Christina Bu.
I forrige uke blusset debatten om kollektivfelt opp igjen. Yrkestrafikkforbundet uttalte at elbilister skaper trengsel i kollektivfeltet, og foreslo derfor et totalforbud mot elbiler i kollektivfeltene i hovedstadsområdet.
Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, har stor forståelse for at bussen skal fram, men mener at her er det mulig å ivareta å ta flere viktige hensyn samtidig:
– Det er viktig å utnytte plassen i byene effektivt, også plassen i kollektivfeltet. Bussen skal selvsagt fram, men vi må også fremme tiltak som kutter utslipp og gir færre biler på veiene.
Norsk elbilforening mener derfor et totalforbud for elbil i kollektivfelt er en dårlig idé, og har isteden alternative forslag.
– Når det blir for trangt i et kollektivfelt, så er første løsning å påby samkjøring med elbil – altså sette som vilkår at minst to må kjøre sammen for at elbilen skal ha tilgang til kollektivfeltet. Da oppnår vi to ting på én gang – både færre biler på veiene og mindre kø på veien, men også kutt i utslippene fra bilene.
Bu mener reguleringen av elbil i kollektivfelt bør avgjøres i hvert enkelt tilfelle, fordi det er store forskjeller fra kollektivfelt til kollektivfelt ulike steder i byen.
– Å generelt begrense elbilers tilgang til kollektivfelt overalt fordi det er kø noen steder, er ikke veien å gå. Vi er opptatt av å finne løsninger, og kan også vurdere ytterlige samkjøringskrav dersom det trengs noen steder. Dessuten er den største utfordringen som skaper kaos i kollektivfeltene på enkelte strekninger, kø ved påkjøringveiene. Her bør lysregulering i større grad tas i bruk, mener Bu.