Ny elektrisk varebil fra Mercedes – her er eCitan: Kompakt og smidig «trilling»-bror
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Den nye eCitan fra Mercedes blir en liten og nett elektrisk varebil som glir godt inn i trange bygater. Men vent … har vi ikke sett både én og to modeller som ligner veldig?
Mercedes har avlevert et nytt medlem i den elektriske varebilfamilien.
Hvis denne bilen minner deg om noe, har du helt rett. Dette er egentlig en bil som også fås som Renault Kangoo og Nissan Townstar – bare med annen front.
Dette er naturlig, med tanke på at de tre bilfabrikantene har hatt en samarbeidsavtale siden 2010.
Teknisk sett er varebilene like, men Mercedes setter fortsatt sitt avtrykk på varebilen – også når det gjelder prisen.
Kommer over sommeren
De første varebilene forventes på norske veier mot slutten av sommeren.
– Med nye eCitan tilføyes ytterligere et elektrisk alternativ til Mercedes-Benz Nyttekjøretøy sin elektriske modellrekke, der eVito og EQV allerede er på plass. I tillegg til den kommende nye eSprinter, sier Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz Nyttekjøretøy, hos Bertel O. Steen, i en pressemelding.
Men det kan være smart å legge inn bestilling før 31. mai, siden Enova nylig varslet at støtten for elektriske varebiler fjernes.
Og da har du ikke mange dagene på deg, akkurat.
God plass inni
Varebilens dimensjoner gjør at dette er en kompakt varebil, mens både plass og lastekapasitet er utnyttet godt.
Med en skyvedør som åpner bredt, og en lasteterskelhøyde på 57 cm, er varebilen praktisk å håndtere. Sammen med bilens kompakte ytre gjør dette ifølge produsenten at selv lasting på tette og trange plasser kan gjøres smidig.
Topphengslet bakluke er standard, men bilen kan også bestilles med doble bakdører som kan låses i en 90-graders posisjon og svinges til siden med opptil 180 grader.
I to utgaver
Ecitan kommer i to utgaver – A1 og A2. Det eneste som skiller utgavene er lengden. Utover det leveres utgavene med helt like spesifikasjoner.
A2 er den lengste utgaven og har en lasteromslengde på 3,41 meter – mens den mer kompakte utgaven, A1, har en lengde på 3,05 meter.
Dette gjør at A2 får et større lastevolum og kan ha en nyttelast på opptil 722 kilo – der A1 har maks nyttelast på 544 kilo.
Et tilhengerfestet som kan trekke opptil 1.450 kg er tilgjengelig som ekstrautstyr på begge utgavene.
Mye utstyr inkludert
Mercedes eCitan kommer med standardutstyr som LED-belysning innvendig, høydejusterbart førersete, Thermotronic automatisk klimaanlegg, ryggekamera, MBUX (Mercedes-Benz User Experience) mulitimediasystem og mye mer.
Standardutstyr: | |
Høyde- og lengdejusterbart ratt | MBUX multimediasystem med DAB+ |
Skinntrukket multifunksjonsratt | Smartphone integrasjonspakke |
Ryggekamera | KEYLESS-GO startfunksjon |
Varmedempende glass | THERMOTRONIC automatisk klimaanlegg |
LED-belysning | Skillevegg med vindu |
Cruise control | Lakkerte dørhåndtak og skinner |
Skyvedører på begge sider med vindu | LED High Performance hovedlys |
MBUX-infotainment-systemet, som før bare kom i personbilene til Mercedes, er nå blitt mer vanlig i varebilene til det tyske selskapet.
Infotainment-systemet byr på blant annet stemmestyringsassistent og smarttelefonintegrasjon med Apple CarPlay eller Android Auto.
I forbindelse med MBUX har kundene tilgang til tjenester som Live Traffic Information.
Den elektriske varebilen kommer med forhjulsdrift og har en systemeffekt på 90 kW (122 hk), med et dreiemoment på 245 Nm.
Batterikapasiteten er på rolige 45 kilowattimer, med en oppgitt WLTP-rekkevidde på 284 kilometer, ifølge Mercedes.
Litium-ion-batteriet er plassert foran bakakselen, noe som gjør at det skal være bedre beskyttet ved en eventuell kollisjon.
Ecitan kommer med en ombordlader på 22 kW og har da altså muligheten til å laderaskt på ladebokser hjemme eller på arbeidsplassen.
Bilen hurtiglader ikke kjemperaskt, men med effekt på opptil 80 kW. Tall fra Mercedes forteller at en ladeøkt fra 10 til 80 prosent da skal ta rundt 38 minutter.
Mercedes er tydelige på at sikkerhet er en viktig verdi når de utvikler biler. Med omfattende kjøreassistentsystemer som kommer som standard, vil sikkerhetsnivået være høyt i eCitan.
Nye eCitan er for eksempel utstyrt med seks kollisjonsputer som standard.
«Dagslys» i mørket
LED High Performance-lykter med sin bredere lysfordeling gir større sikkerhet om natten – og kommer som standard. Fargen på lyset skal minne om dagslys, ifølge Mercedes.
Lyktene kan kombineres med fjernlysassistent.
Med et kamera installert bak frontruten overvåker systemet kontinuerlig trafikken. Har du en hastighet høyere enn 40 km/t vil lysfordelingen reguleres på best mulig måte.
Lyset tilpasses også for møtende trafikk eller kjøretøy som ligger foran, noe som er spesielt fint under kjøring i by eller tettbebygde strøk.
Så var det prisen, da. De to utgavene av Mercedes eCitan får henholdsvis en startpris på 437.900 kroner (A1) og 457.900 (A2).
Det er som nevnt få dager igjen av støtteordningen til elektriske varebiler fra Enova. Vi har regnet ut at de som eventuelt måtte bestille bilen før mai er omme, kan spare inntil 28.320 kroner.
Tekniske spesifikasjoner for Mercedes eCitan:
Motor og batteri | eCitan |
Motor | Elektrisk motor |
Drivlinje | Forhjulstrekk |
Effekt | 122 hk |
Dreiemoment | 245 Nm |
Toppfart | 132 km/t |
Batterikapasitet (anvendbar) | 45 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 284 km |
Kombinert forbruk (WLTP) | 18,96 kWt/100 km |
Kombinert CO2-utslipp (WLTP) | 0 g/km |
Mål og vekt | eCitan A1 | eCitan A2 |
Lengde / bredde / høyde | 4.498 / 1.859 / 1.819 mm | 4.922 / 1.859 / 1.830 mm |
Akselavstand | 2.716 mm | 3.100 mm |
Lastevolum | 2,9 m3 | 3,62 m3 |
Nyttelast | 532 – 544 kg | 710 – 722 kg |
Totalvekt | 2.220 – 2.240 kg | 2.480 – 2500 kg |
Taklast | 80 kg med takstativ | 80 kg med takstativ |
Tilhengervekt | 1.450 kg | 1.450 kg |
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!