Hopp til innhold

Nær halvparten av hurtigladerne kan ta kortbetaling: Særlig ett selskap fremstår som en sinke

KORT OG GODT: Hva er status på kortbetalingsfronten ved landets hurtigladestasjoner? Fasit fra ladeselskapene er at rundt 4200 av godt over 9000 kartlagte hurtigladere nå tar kort, men tallet øker. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.dev08.dekodes.no

Ladeselskapet Eviny utmerker seg som tregest med å få kortbetalingsmulighet opp og stå – men varsler at nå skjer det ting …

Samferdelsdepartementet innførte sommeren 2023 en forskrift som krever at kortbetaling skal være mulig på nye hurtigladere. Altså må nye ladere satt opp etter sommeren 2023 ha kortterminal.

Men ladestasjoner som er eldre enn dette har fortsatt ikke fått noen tidfrist for når også de skal kunne ta kort.

Stortinget har gjort et vedtak der de ber regjeringen sikre mulighet for kortbetaling også på eksisterende hurtigladere innen utgangen av 2025.

Men fortsatt vet ingen når Samferdselsdepartementet vil lage en forskrift som påbyr dette.

Circle K bygger nytt og river gammelt:

– Vi jobber på spreng med å få på plass kort­terminaler

Nærmer seg halvparten

Nylig undersøkte Teknisk Ukeblad (TU) på hvor mange av landets hurtigladere som har fått på plass den lovpålagte kortbetalingsmuligheten. (Artikkelen forutsetter abonnement.)

Elbil.no gjorde en tilsvarende sjekk for drøyt halvannet år siden, og naturlig nok – ikke minst siden det har kommet flere tusen nye hurtigladere her til lands i mellomtiden – viser det seg at det har skjedd mye siden den gang.

Unntak i lovverket fører til at utrullingen går saktere:

Hvor blir det av kort-terminalene?

Den nye opptellingen viser at de største ladeselskapene tilbyr kortbetaling på nærmere halvparten av hurtigladerne.

I tabellen under kan du se status på antall hurtigladere og kortbetalingsmulighet hos de største ladeselskapene i Norge akkurat nå:

SelskapAntall hurtigladepunktKortbetalings-mulighet
Tesla2 286479
Eviny932284
Kople1378576
Recharge1 667934
MER1 091479
Circle K800720
Uno X346346
Ragde9696
Ionity403225
SUM88944139

Som observante lesere av elbil.dev08.dekodes.no kanskje vil stusse på, finnes det nå over 9700 hurtgladere i Norge, så oversikten er ikke helt komplett, men den gir et brukbart øyeblikksbilde.

Mindre ladeselskaper som Powered by Eon & Clever, Powercharge og Ishavsveien er eksempelvis ikke med.

Bli medlem i dag!

Spenner fra full dekning til nesten ingenting

Ladeselskapet Ragde var først ut med full dekning på kortbetalingsfronten, men dette er en nokså liten aktør som dessuten er ganske ny på banen.

Ragde Charge med milepæl:

Nå har de kortbetaling på alle ladestasjonene

Uno X har også full dekning på sine 346 hurtigladere:

Ble det egentlig dyrere å la kundene kunne betale for lading med kort?

Uno-X gjorde det, og er nå nesten billigst

Recharge har nesten to-tredels dekning, og rapporterte nylig om at andelen som faktisk brukte kortbetalingsmuligheten var lav, men økende.

Det kan du lese mer om i saken nedenfor:

Kundehenvendelser redusert med 41 prosent i fjor:

Flere ladere og flere som lader – men færre som trenger hjelp

I desember var andelen som betalte med kort 12,5 prosent, men Recharge forventer at den vil øke jevnt og trutt i løpet av 2025, etter hvert som det blir stadig flere ferske elbilister langs veiene.

TU fikk ikke kontakt med Ionity da de nylig gjorde sin sjekk, men elbil.dev08.dekodes.no fikk tak i selskapets landansvarlig for Norge, Martin Risberg, som kunne fortelle dette:

– 56 prosent av våre ladere i Norge har kortterminal akkurat nå. Det vil si at 225 av våre 403 ladere har kortterminal.

Åpnet sin aller første ladestasjon med tæppemulighet:

Ionity med kortbetaling på sin nordligste ladestasjon

Tesla har ifølge TU nå kortbetaling på 479 av sine 2286 hurtigladere, som de som kjent selv omtaler som superchargere.

Antallet med kortbetalingsmulighet viser i det minste et solid byks frem, sammenlignet med i månedsskiftet august/september i fjor, da TU foretok sin forrige statussjekk, som vi omtalte her:

14 måneder siden kravet om kortbetaling kom:

Tesla ignorerer påbudet

Årsaken ligger i utrullingen av Tesla nye V4-ladestolper, som dermed må rette seg etter påbudet om muligheten for kortbetaling, siden disse laderne kom etter at loven trådte i kraft:

Gladnyhet for elbilister som lader hos Tesla:

Nå kan du betale via «tæpping» på Teslas V4-ladestolper

Ladeselskapet Kople har 1378 ladepunkter og til sammen 576 kortterminaler. De aller fleste kundene deres betaler med app eller ladebrikke. 

– Men det kommer jo hele tiden nye elbilister. Og de får med seg hva som skrives om dette, så det kommer en forventning om at det er betalingsterminal der, sier Stig Werner Amundsen til TU.

Ladeselskapet Circle K begynner å nærme seg full dekning, mens Mer har nå kortbetaling på nærmere halvparten av sine per nå 1091 hurtigladere i Norge.

Eviny lover snarlig bedring

Ladeselskapet Eviny, da?

Det offentlig eide selskapet har 932 hurtigladere i Norge, de fleste vest i Norge.

Men bare 284 av Evinys ladere har per i dag mulighet for kortbetaling, en andel som er soleklart lavest blant ladeselskapene.

Det får kommunikasjonsleder Unni Berge i Elbilforeningen til å reagere:

– Dette er altfor dårlig. Jeg blir også oppgitt fordi Eviny dessuten nekter å åpne ladestasjonene sine for åpne betalingsløsninger som fungerer på tvers, slik som Elbilforeningens ladebrikke og andre roaming-løsninger der man kan registrere seg én gang og så lade overalt.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Hun mener Evinys treghet illustrerer hvorfor en forskrift som også setter en frist for ettermontering av kortbetaling trengs.

– Vi kan ikke tillate at ladeselskaper forsøker å låse kundene sine til lojalitet. Forbrukerne er best tjent med enkelhet og konkurranse i lademarkedet. Da trenger vi enkle betalingsløsninger.

Elbil.no har forelagt uttalelsene fra Berge i Elbilforeningen til Eviny-sjef Odd Olaf Askeland for kommentar, og dessuten spurt om en kommentar til at Eviny ligger såpass bakpå med kortbetaling.

I en e-post svarer Askeland dette:

– Vi er på ingen måte stolte over å ha en forsinket utrulling av betalingsterminaler på eksisterende ladere. Det har gitt oss en del utfordringer å få på plass komplett installasjonspakker med betalingsterminaler og tilhørende montasjesett (braketter og kabler).

– Disse er nå designet ferdig av våre leverandører og på vei til alle våre lynladere. Forhåpentligvis vil det nå ikke ta veldig lang tid før vi har vesentlig bedre tall å vise til.

Les også