Lexus kutter ut salg av hybrid-modeller i Norge fra nyttår: – Kundene våre foretrekker elbiler
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Lexus har for lengst droppet rene fossilbiler i Norge, og om et par måneder ryker også hybridene. Dermed blir Norge det første landet i verden der premium-merket bare selger elbiler.
Japanske Lexus var i sin tid det første bilmerket i Norge som faset ut dieselbiler i 2011, for kun å selge hybridbiler.
Sånn sett har hybridbiler langt på vei vært identiteten for merket i Norge det siste tiåret.
Lexus er Toyotas merke for luksuskjøretøy, og nå tar man der i gården et nytt steg: Fra 1. januar 2024 kun tilby helelektriske biler i Norge.
– Markedet og kundene våre foretrekker elbiler, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge – som altså står bak Lexus.
Nye tider – men inntil videre bare i Norge
Moderskipet Toyota, på sin side, fortsetter med sine fossilmodeller så lenge de kan i Norge.
Også Lexus holder inntil videre frem med å selge hybridmodellene sine – i andre land.
Lexus har per i dag kun elbilmodellene UX 300e og RZ 450e, men har for lengst annonsert at flere er på vei:
Det var tidligere i denne uken at den norske Toyota-sjefen meldte at det blir nye og helelektriske tider for Lexus-underbruket her i landet fra nyttår:
– Det norske bilmarkedet har over tid utviklet seg og vi ser kjøpere av premiumbiler i stor grad foretrekker elbiler. Dette skiftet skal vi bidra ytterligere til ved å rendyrke vår modellportefølje til å kun å utgjøre helelektriske biler, sier Pawlak.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
På Japan Mobility Show – som starter 26. oktober og vil pågå frem til 5. november – vil Lexus vise frem konseptbiler av sin neste generasjon elbiler.
Hvis en av konseptmodellene her skulle vise seg å ha solcellepanel på taket, noe flere elbilprodusenter har forsøkt seg med i det siste, kan vi tilby Lexus følgende modellnavn på bilen – helt gratis:
Solar Lexus.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!