BYD dobler ladehastigheten med to ladeporter: Lader fra 16 til 100 prosent på 24 minutter i sprengkulde

BYD Han L sedan kan få lynrask lading takket være 945 V-arkitektur og doble ladeporter.
En datalekkasje publisert av en kinesisk bilblogger hevder at BYDs nye flaggskip, Han L, skal kunne lades fra 10 til 80 prosent på bare 10 minutter – selv i temperaturer ned mot minus 30 grader.
Det skal være mulig takket være bilens doble ladeport.
Dette betyr at du kan koble til to ladekabler samtidig for å doble ladeeffekten.
BYD har tidligere benyttet denne teknologien på modeller som Denza D9 og Denza N7.
Ifølge reguleringsdokumenter fra Kinas departement for industri og informasjonsteknologi (MIIT), forventes BYD Han L EV å være utstyrt med Blade Battery 2.0.

To er bedre enn en
Ideen om doble ladeporter kommer som en respons på en kinesisk undersøkelse som viser at hele 71 prosent av alle DC-hurtigladere i Kina har en effekt på under 150 kW, hvor den vanligste laderen yter 120 kW.
Med både en AC- og en DC-ladeport på høyre bakside av bilen, samt en ekstra DC-port på venstre side, kan man koble til på begge sider av bilen fra to separate ladere.
Siden ladeportene er koblet parallelt, legges effekten fra begge laderne sammen, og bilen kan lades med maksimal hastighet.
I teorien kan man dermed oppnå en effekt på 300 kW fra to 150 kW-ladere – forutsatt at plasseringen tillater det og at det er ledige ladepunkter.
Hvordan dette vil bli mottatt av andre elbilister når én bil opptar to ladere samtidig og ingen andre er ledige, er lett å forestille seg.
Det blir neppe god stemning.