Ladeskilt skaper full forvirring
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oslo kommune innførte tidligere i år betaling og ladeplikt på kommunale ladeplasser merket med «Ladbar motorvogn under lading». Mange opplever imidlertid både skiltingen og informasjonen fra kommunen om betaling som forvirrende og komplisert.
Vanlige misforståelser om skilt
Daglig får Norsk elbilforening henvendelser fra elbilister som har misforstått skiltene og endt opp med å få parkeringsbot (gebyr). – Vi oppfordrer alle elbilister til å sette seg inn i parkeringsbestemmelsene og følge dem, men har forståelse for at det kan være forvirrende, sier Petter Haugneland, nestleder i Norsk elbilforening.
Dette skiltet er det mange som misforstår
Først og fremst, skiltet må leses tredelt. Det blå hovedskiltet forteller deg at her kan du parkere.
Under hovedskiltet er det i dette tilfellet to ulike underskilt, som må leses hver for seg. Det første underskiltet sier at parkeringsplassene er kun for ladbare biler som står til lading, og at det koster penger. Dette underskiltet har ingen tidsbegrensning, og gjelder derfor hele dagen, hele året.
Det andre underskiltet gjelder makstid (3 timer) som kun gjelder mellom kl. 9-20 på hverdager, og klokkeslettet som står i parentes gjelder for lørdager. Så parkerer du kl. 19, kan du stå til kl. 11 neste dag – 1 time før kl. 20 og 2 timer etter kl. 9. Men du må betale for parkeringsplassen med lading hele døgnet.
Fortsatt forvirra?
Fagsjef og skiltekspert i Elbilforeningen, Erik Lorentzen forklarer hvordan skiltet skal leses.
Se video
–
Betaling og lading
Du betaler for parkeringen på ladeplassen på samme måte som annen parkering, for eksempel Oslo kommunes mobilapp «Bil i Oslo». Hvor mye du skal betale per time bestemmes av de ulike takstsonene i Oslo. Her finner du oversikten over de ulike takstsonene. Kommunale ladeplasser står nederst i tabellen. På ladeboksen finner du informasjon om hvilken takstsone du er i.