Kjekt å vite om lading med Elbilforeningen

Driftsmelding – Ingenting å melde – Her kan du rapportere feil.
Her kan du lade i Norge
Medlemmer i Elbilforeningen kan bruke ladebrikken hos Recharge, Kople, Mer, Ionity, Uno-X, E.ON Drive & Clever, Ishavsveien, Ragde Charge, Bergen kommune og Powercharge i Norge.










Vi jobber aktivt med å få med oss ladeselskaper, og flere er på vei.
For å bruke Elbilforeningens ladebrikke, må du registrere bankkortet ditt i Elbilappen: Last den ned fra App Store eller Play Store.
Her kan du lade i Europa
Elbilappen og ladebrikken er koblet opp mot de største ladenettverkene i Europa, som er Gireve, e-clearing og Hubject. I tillegg har vi også egne avtaler med andre ladetilbydere.
Til sammen så har du tilgang på over 800.000 ladepunkter i hele Europa.
I Elbilappen finner du alle ladepunktene enkelt i kartet.
Last den ned fra App Store eller Play Store.
Priser på lading med Elbilforeningen
Priser utenfor Norge
Du finner prisen enkelt i Elbilappen, ved å velge laderen du skal bruke.
På grunn av priser i stadig endring og et stort utvalg av ladeselskaper, er det ikke mulig å vedlikeholde en prisliste på elbil.dev08.dekodes.no.
Elbilforneingen tilbyr lading på over 800.000 ladepunkter i Europa med ladebrikke og Elbilappen.
Ofte stilte spørsmål:
Elbilappen og ladebrikken
For å bruke alle funksjonene Elbilappen må du være medlem i Norsk elbilforening.
1. Da kan du laste ned Elbilappen fra App Store eller Play Store.
2. Logg inn i appen med samme brukernavn og passord som du bruker når du logger deg inn på Min side på elbil.dev08.dekodes.no.
3. Legg inn ønsket betalingskort under «Betalingsmåte» og godkjenn med BankID. Du blir deretter spurt om du vil gå tilbake til appen. Velg ja og du ser at betalingsmåten din er oppdatert.
4. Du er nå klar til å lade! Start og avslutt lading enkelt med ladebrikken. Eller start lading direkte i Elbilappen. God lading!
Ved problemer kontakt oss på medlem@elbil.dev08.dekodes.no.
Norge
Medlemmer i Elbilforeningen kan bruke ladebrikken hos Recharge, Kople, Mer, Ionity, Uno-X, E.ON Drive & Clever, Ishavsveien, Ragde Charge, Bergen kommune og Powercharge i Norge.










Vi jobber aktivt med å få med oss ladeselskaper, og flere er på vei.
For å bruke Elbilforeningens ladebrikke, må du registrere bankkortet ditt i Elbilappen: Last den ned fra App Store eller Play Store.
Du finner også alle laderne i Norge i Elbilforeningens ladekart
Europa
Elbilappen og ladebrikken er koblet opp mot de største ladenettverkene i Europa, som er Gireve, e-clearing og Hubject. I tillegg har vi også egne avtaler med andre ladetilbydere.
Til sammen så har du tilgang på over 800.000 ladepunkter i hele Europa.
I Elbilappen finner du alle ladepunktene enkelt i kartet.
- Sjekk at ladestasjonen du forsøker å lade hos dukker opp i Elbilappens ladekart.
- Ladebrikken virker hvis du har lagt til et gyldig betalingskort i ElbilAppen. Sjekk at betalingskortet ditt er gyldig.
- Fortsatt ingen reaksjon fra hurtigladeren? Forsøk å starte ladeøkten fra ElbilAppen:
- Velg ladestasjon og ladeuttak Elbilappen – trykk start lading– koble deretter til ladekabel.
- Er du i Danmark? Hos Clever, der det er installert kortlesere på lynladere, vil ikke ladebrikken eller Elbilappen virke. Det skyldes at Clever har skrudd av tilgangen sin der.
Vi opplever svært sjelden at det er noe galt med selve ladebrikken. I de fleste tilfeller er det ladepunktet som sliter med å kommunisere med brikken, eller brukerfeil. Prøv gjerne brikken på flere steder og sørg for at du følger instruksjonene på ladepunktet.
Ved problemer kontakt oss på medlem@elbil.dev08.dekodes.no.
Du finner prisen enkelt i Elbilappen, ved å velge laderen du skal bruke.
På grunn av priser i stadig endring og stort utvalg av ladeselskaper, er det ikke mulig å vedlikeholde en prisliste på elbil.dev08.dekodes.no.
Elbilforneingen tilbyr lading på over 800.000 ladepunkter i Europa med ladebrikke og Elbilappen.
Vi anbefaler følgende fremgangsmåte:
Velg ladestasjon og ladeuttak i Elbilappen – trykk start lading– koble deretter til ladekabel
Enkelte ladestasjoner sender et opptattsignal idet man setter ladekabelen inn i bilen. Du vil da kunne oppleve at uttaket står som opptatt i appen, og at du ikke får startet lading. Derfor anbefaler vi at du først starter lading, og deretter kobler ladekabelen til bilen.
De fleste ladeselskapene tillater følgende rekkefølge på oppstart av lading: Plugg til ladekabelen – les av ladebrikken – start lading
Dersom denne rekkefølgen ikke virker kan du prøve:
Les av ladebrikke – plugg til ladekabel – start lading
Tesla, Eviny og Circle K har foreløpig ikke åpnet sine ladenettverk for Elbilforeningen. Nå som Mer er med, håper vi at disse selskapene også ser nytten av å gjøre lading enklere for alle som ønsker å bare bruke en ladetjeneste.
Nei, ladebrikken er ferdig registrert hos ladeselskapene vi samarbeider med. Ettersom flere ladeselskaper kommer til, vil de automatisk bli registrert på din brikke.
Du vil fortsatt kunne bruke den svarte brikken og registrere den som før, men for å kunne benytte deg av alle fordeler, anbefaler vi at du tar i bruk den blå ladebrikken.
Den blå ladebrikken har et høyere sikkerhetsnivå enn den svarte ladebrikken, lar deg lade hos flere ladeselskaper uten å opprette kundeforhold hos hver enkelt og samler all din hurtiglading på ett sted. I tillegg får du sømløst tilgang på lading i Europa gjennom samarbeidende ladenettverk.
Registrering og betaling
Vi foretar ingen reservasjon på betalingskortet. Verken når kortet registreres og tjenesten aktiveres, ved bytte av kort, eller i forkant av lading. All betaling skjer i etterkant av lading.
All betaling skjer i etterkant av lading. Det gjennomføres gjennomføres trekk for lading per dag.
Brikkenummeret på den nye blå ladebrikken trenger du ikke registrere noen plass. Når brikken sendes ut til deg er den allerede registrert på medlemskapet ditt, så alt du trenger å gjøre er å logge deg inn i appen Ladeklubben og legge til betalingskort, og da vil ladebrikken din automatisk dukke opp under kontoinnstillinger.
Det kan dessverre skje feil på betalinger. Vi oppfordrer til å sjekke prisen i Ladeklubben-appen før du lader (Så du vet hva det vil koste), og å sjekke ladehistorikken i appen hvis du mistenker feil.
Vi har i noen ytterst få tilfeller opplevd at regningene vi har sendt på ladesesjoner har inneholdt feil (fra ladetilbyderene som de sender oss), men vi har automatiske systemer på plass for å varsle oss om disse. Hver gang vi finner en ny feil så tilpasser vi varslingene, slik at dette ikke skal skje igjen.
Hvis du har opplevd en feil, så er det fint om du sender oss ladebrikkenummeret ditt på medlem@elbil.dev08.dekodes.no og forteller oss om hva som har skjedd.
Registrering av betalingskort foregår i ElbilAppen. Vi bruker bruker NETS som betalingsløsning, og du registrerer betalingskortet gjennom denne tjenesten i appen.
- Last ned Elbilappen: App Store eller Play Store.
- Logg inn med samme innloggingsdetaljer du bruker på Min side på elbil.dev08.dekodes.no.
- Trykk på menyen øverst i høyre hjørne.
- Velg betalingsmåte og legg inn ditt betalingskort.
Det er per dags dato kun mulig å registrere betalingskort i appen, og ikke via PC. Vi jobber med å tilby alternative løsninger for dette i framtiden.
For å registrere ditt bankkort må du laste ned ElbilAppen. Logg inn i appen med samme brukernavn og passord som du bruker på Min side på Elbil.no.
Etter å ha logget inn kan du se en meny øverst i høyre hjørne, hvor du kan legge inn kortet ditt under betalingskort. Her får du et valg om du vil bruke Mastercard eller Visa. Neste steg er å legge inn kortinformasjonen din, og verifisere kortet med BankID eller annen godkjenningsmetode.
Når verifiseringen er fullført ledes du tilbake til ElbilAppen. Du vil da se kortet ditt under betalingsmåte, med de fire siste siffer synlig. Det er dette kortet du vil bli trukket fra når du lader med ladebrikken. For å bytte ut kortet, velger du «endre betalingsmåte».
For å få tilgang til Ladeklubben må du benytte deg av samme e-postadresse som er tilknyttet ditt medlemskap i Elbilforeningen. Ved behov for endring av epostadresse, send en epost til medlem@elbil.dev08.dekodes.no.
Dersom du har glemt ditt passord kan du tilbakestille dette ved å gå til elbil.dev08.dekodes.no, velge Min side og trykke «glemt passord» nederst på innloggingssiden.
Kontakt oss

E-post på medlem@elbil.dev08.dekodes.no

Ring oss på 90 70 45 45
Åpningstider:
Alle hverdager mellom kl. 08.30 og 18.00.
Mellom 18.00-08.30 blir medlemmer automatisk satt over til vår samarbeidspartner, Viking redningstjeneste.

Spør meg om Elbilappen!
Elisabeth hos medlemsservice