Elbilforeningen om regjeringens forslag til statsbudsjett: – Langt unna klimamålet for varebilene
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Det er overraskende at regjeringen ikke varsler en miljøsatsing for varebilene, sier Unni Berge i Elbilforeningen.
Stortinget har bestemt at alle nye lette varebiler skal være utslippsfrie i 2025.
Så langt i 2023 er bare 33 prosent av varebilsalget elektrisk.
– Vi er altså langt unna klimamålet for varebilene, fastslår Berge.
– Tyder på lave klimaambisjoner
Unni Berge og Elbilforeningen hadde håpet at regjeringen hadde tatt grep for å få elektrifisert varebilsegmentet i Norge raskere i sitt forslag til statsbudsjett for 2024.
– Det er overraskende at regjeringen ikke varsler en miljøsatsing for varebilene. Tvert imot gjør de enkelte grep som svekker satsingen, med begrunnelsen at salget går så godt. Det tyder på overraskende lave klimaambisjoner, sier Berge i Elbilforeningen.
Tidligere i år varslet myndighetene at Enova kuttet støtten til kjøp av elektriske varebiler.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Dette foreslår regjeringen for varebilene i forslaget til statsbudsjett:
- Avskrivningsreglene for elektriske varebiler blir mindre lønnsomme.
- Den årlige trafikkforsikringsavgiften for elektriske varebiler blir om lag 400 kroner dyrere enn for fossile varebiler.
- Engangsavgiften for forurensende varebiler får fem prosent økt CO2-komponent, noe som vil øke avgiften med et par tusen kroner utover prisjustering.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!