Konseptmodellene Lexus LF-ZC og LF-ZL vist i dag: Store drømmer fra Lexus
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ekstreme batterier, vågal design og superlav luftmotstand kan se ut til å bli kjennetegnet for Lexus de neste tiårene.
Lexus, luksusmerket eid av Toyota, har nesten utelukkende vært synonymt med hybridbiler de siste årene.
Nå har de gitt seg selv tolv år på å bli helelektriske globalt, og sju i Europa.
Foreløpig har de kun den utdaterte UX 300E og RZ 450E med den ikke altfor moderne drivlinja som den deler med Toyota bZ4X.
Vi husker alle litt for godt hvordan sistnevnte snublet inn i markedet.
To modeller
Men i dag viser de to nyheter på Japan Mobility Show.
Den ene, LF-ZC, er en sedan på 4,75 meter i lengde, 1,88 bred og 1,39 høy.
Det blir en direkte konkurrent til Tesla Model 3 med flere. Linjene er brutale og plassutnyttelsen ser bra ut. Er det lov å håpe på en kombi-bakluke?
LF-ZL er en kjempe-SUV på 5,3 meters lengde og 2,2 meter bredde. Den er 1,7 meter høy og har en akselavstand på hele 3,35 meter
Bedre aerodynamikk
Vi får foreløpig ikke vite all verden om dagens nyheter. Men det finnes noen knagger i pressemeldingen. Blant annet luftmotstand under 0,20 CD.
Det er i så fall lavere enn noen produksjonsbil i dag.
Det skal skje takket være ekstrem lav front, skjulte vindusviskere, samt fjerning av speil, dørhåndtak og luftinntak.
Lavere vekt
Vekta skal også ned i alle komponenter.
Det viktigste blir batteriet. Vi snakker trolig om en fjerdedel av vekta i forhold til i dag.
Vi kan faktisk se for oss lavere vekt enn på dagens fossile og hybride biler, dersom man skal ta de vage signalene i pressemeldingen bokstavelig.
Romslig
Konseptene har klart «cab forward»-design, der førerforsetene er trukket langt frem med god oversikt og god plassutnyttelse bak.
Helt flatt gulv og panoramatak forsterker følelsen.
Konseptene viser digitale pads innenfor førerens rekkevidde. Girskift, sikkerhets- og assistansesystemer og kjøremodusvalg er plassert på venstre side, mens komfortfunksjoner som lyd, klima, telefon og KI-funksjoner er på høyre side.
Frontruta blir et gigantisk head-up display og passasjerene har en bred monitor for underholdning og apper.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!