Bergen har fått nytt borgerlig byråd: Lover å bygge mer lade-infrastruktur
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det nye byrådet i Bergen gir løfter om ladeinfrastruktur for elbiler, men det gjenstår det å se om de klarer å bevare byens tittel som Europas elbilhovedstad.
Et nytt byråd ledet an av byrådsleder Christine Meyer (H) har inntatt rådhuset i Bergen.
Sammen med samarbeidspartiene Senterpartiet og Fremskrittspartiet har de bak lukkede dører brukt de siste ukene på å forhandle om den politiske retningen for Bergen neste fire år. Mandag la de fram den såkalte Klosterhagenerklæringen.
For elbilister i byen betyr dette løfter om mer ladeinfrastuktur og flere og rimeligere parkeringsplasser, uten at løftene er veldig konkrete.
Spørsmålet om hva det vil koste for elbilister å kjøre gjennom bomringen de neste årene forblir også ubesvart.
«Samlet bompengetrykk» skal ikke øke
Det har nemlig vært mange spørsmål knyttet til hva som skjer med elbilpolitikken i bomringen, og byrådserklæringen gir ingen entydige svar.
I dag har elbilene en miljørabatt i bom på over 50 prosent i Bergen. Den betydelige miljørabatten er en av forklaringene for hvorfor elbilandelen i Bergen er av de høyeste for byer i hele verden.
I byrådserklæringen slås det fast at «det samlede bompengetrykket ikke skal øke». Hva det betyr for den enkelte elbilist og for forholdet mellom elbil- og fossilbil-takst er foreløpig vanskelig å si.
Bompengeselskapet Ferde advarte forrige uke om sviktende inntekter i bomringen og foreslo å øke satsene for alle bilister med om lag 25 prosent.
For elbilister betød dette seks ekstra kroner i rushtid, og for dieselbilister 16 kroner, riktignok regnet uten 20 prosent rabatt med AutoPASS-avtale.
Denne generelle prisøkningen blir nå langt på vei avlyst av det nye byrådet, men det gjenstår å se om det blir endringer internt i takstgruppene.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Enklere å parkere og lade i Bergen?
Byrådserklæringen skriver at det skal sikres god parkeringsdekning i nye bolig- og næringsprosjekter, vurderes flere parkeringsanlegg i og rundt sentrumskjernen og samtidig reduserte parkeringsavgifter. Hver boenhet i boligsoneparkeringen skal også få beholde to parkeringstillatelser.
Byrådet gir også løfter om mer utbygging av ladeinfrastuktur for elbiler.
Her kan man kanskje forvente at byrådet følger ladestrategien som enstemmig ble vedtatt av Bergen bystyre i sommer.
Der skriver man at hjemmelading først og fremst ivaretas av den enkelte bileier, og at kommunen skal prioritere utbygging av normallading i områder der gateparkering er eneste parkeringsmulighet for beboere.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.