Lucid Air med 94 mils rekkevidde!
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Sjekk denne! Her slås rekordene én etter én.
Lucid Air forteller på sine hjemmesider at de tre modellene Dream Edition Range, Dream Edition Performance og Grand Touring er testet etter den strenge amerikanske EPA-målemetoden. (U.S. Environmental Protection Agency).
Den sammenfaller ikke helt med WLTP (Worldvide Harmonized Light vehicles Test Proseture) som er standard her i Europa. Våre ca-antydninger på WLTP blir ikke helt korrekte, for man kan ikke bare addere. Dette fordi testene er annerledes, men de gir en pekepinn.
Uansett; om du ser på den ene eller andre målingen i diagrammet, knuser den nylig ankomne Mercedes EQS. For mens du «bare» kommer deg fra Kristiansand til Hjerkinn med Mercedesen, passerer du Trondheim og stopper opp i Steinkjer i Lucid Air.
LES OGSÅ: Nytt konsept fra BYD: Denne skal klare 100 mil
Det vil si, når den blir tilgjengelig da. Vi har ventet på Lucid Air en god stund, mens Mercedesen faktisk ruller på norske veier allerede.
94 mil
Rekkevidden er nemlig på hele 837 kilometer EPA dersom du bestiller Dream Edition Range med 19-tommers hjul. Det vil trolig tilsi i området 940 kilometer etter WLTP-standarden.
Lucid Air har vi hørt om ganske lenge. Når bilen endelig kommer på markedet, skal det være en ultralukus-sedan, både med tanke på design, materialvalg, teknologi, rekkevidde og power.
Bilen er 4,97 cm lang, 1,93 bred og 1,41 høy. Akselavstanden er ikke blant de lengste, 2,96 meter, men den har bagasjerom bak på 456 liter og en frunk på hele 202 liter. Selvsagt har den konstant firehjulstrekk og aktivt luftunderstell.
Opptil 1111 hk
Og det ser man at de leverer på, i hvert fall på papiret. Effekt fra 800 til 1111 hestekrefter er i Tesla Plaid-landskap og langt over hva Mercedes-AMG foreløpig leverer i EQS.
Foreløpig har ikke Lucid oppgitt batteristørrelse. Men på hjemmesidene opplyses at det tar 20 minutter å lade 50 mil via deres 900 volt+ elektriske arkitektur som skal klare å ta i mot opp til 300 kW via CCS kabel. Hjemme kan du lade opp til 19,2 kW og du kan lade andre kjøretøy eller hente ut strøm fra batteriet, såkalt V2X.
Den skal klarte 0-96 km/t på 2,5 sekunder og den berømte 402-meteren på 9,9 sekunder.
Luftmotstanden ligger midt i mellom Mercedes EQS (0,20) og Porsche Taycan (0,22), altså 0,21 cW.
LES OGSÅ: Her er neste bil ut fra Polestar
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!