Hopp til innhold

Lucid Gravity til Norge i år: Sent, men godt?

DEN SOM VENTER: Til nå er det få som i det hele tatt har sett en Lucid på veien. Mulig det kan løsne med denne gjennomtenkte teknobomben av en SUV. Foto: Lucid

Salget av teknobomben Lucid Air har gått trått. Vil det bedre seg med SUV-en Gravity?

Lucid tok ingen snarveier da de utviklet Air. Designet er dempet og bilen ble laget så lav og liten som mulig, samtidig som innvendig plass slår Mercedes S-Klasse ned i støvlene.

Men deres to år gamle showroom rett ved gamle Scotsman på Karl Johan har ikke trigget til mer enn 13 registreringer av sedanen Air.

Salget globalt har også vært såpass trått at mange har lurt på om merket i det hele tatt vil overleve.

Kjempesmell for Lucid, men sjefen er fortsatt optimistisk:

Har tapt 8,3 milliarder kroner

Endelig

Gravity har også latt vente på seg. Det er evigheter siden vi så de første bildene av en tilsynelatende ferdig bil, og det er et år siden vi så de første prøvekjøringene av førproduksjonsbilene på YouTube.

ET ÅR SIDEN: Throttle House var en av mange kanaler som kjørte Gravity i fjor.

Derfor er det nesten merkelig at salget i USA ikke har startet før nå, under en president som hater elbiler, men som allikevel så ut som en Tesla-selger utenfor Det hvite hus.

Gravity ble lansert i USA 22. april, og skal introduseres i Europa fra høsten 2025. Norske priser og WLTP-data er ennå ikke tilgjengelige.

Lucid Gravity Grand Touring er tilgjengelig for bestilling i USA fra 94.900 dollar, mens en noe rimeligere Touring-variant lanseres senere i 2025.

Så hva er det?

Lucid Gravity Grand Touring er en fem meter lang, to meter bred og 1,66 cm høy SUV med et luftmotstandsnivå/Cd-verdi på 0,24.

Den elektriske SUV-en Lucid Gravity nærmer seg landing:

Skal gå 700 km (og ha plass til hele to modeller i frunken)

Gravity Grand Touring drives av en ny to-motors drivlinje med firehjulsdrift. Den elektriske arkitekturen opererer på 926V og muliggjør ekstremt høy energieffektivitet og hurtiglading.

Lucid har utviklet en spenningsbooster, hvor den bakre motoren fungerer som aktiv omformer for å heve ladespenningen fra 500V til 926V, og dermed muliggjør lading med opptil 400 kW på 1000V-nettverk og stabile 225 kW på 500V-infrastruktur.

PREMIERE: Sjekk filmen fra den offisielle premieren for Gravity.

I praksis betyr dette at Gravity kan lade 320 km rekkevidde på under 11 minutter – blant det raskeste i bransjen, og med mindre varmeutvikling i kabel og ladekrets.

Lynrask

Lucid oppgir at Grand Touring-versjonen yter over 800 hk og akselererer fra 0–100 km/t på 3,6 sekunder.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Adaptiv luftfjæring er standard, og bilen leveres med firehjulsstyring. som reduserer svingradiusen og forbedrer stabiliteten ved høy hastighet.

Bremsene er utviklet i samarbeid med Brembo, og hele chassiset skal være balansert for både dynamiske landeveiegenskaper og komfort ved langkjøring og i terrenget.

Tillatt hengervekt på 2.700 kg vil være velkomment for mange.

Interiør og infotainment med høy integrasjon

Gravity kommer i både fem- og syvseters konfigurasjoner, og tilbyr mellom 3.140 og 3.400 liter bagasjerom, inkludert den enorme frunken.

Tredje seterad kan legges flatt, og andre rad kan justeres i lengderetningen.

Interiøret inkluderer en rekke USB-C-porter, trådløs lading, bordfunksjoner og elektrisk justerbare seter.

Førermiljøet er ikke helt ulikt det du finner i Air, med en buet, flytende 34-tommers 6K OLED-skjerm, samt et Full HD Pilot Panel for hurtigfunksjoner og et tilgjengelig AR-basert førerdisplay i frontruten.

Infotainmentsystemet UX 3.0 har støtte for nettoppdateringer og tilbyr en tilpasningsdyktig brukeropplevelse med høy respons.

Bli medlem i dag!

Les også