Scania testet ny ladekontainer: Lynrask lading tross minimal kapasitet i strømnettet

Under Scanias årlige vinterarrangement stilte Skagerak Mobil Energi opp med sin nye ladekontainer. Da ble det fart på ladingen.
I løpet av fire uker skal flere hundre personer prøvekjøre Scanias nye lastebiler i Trysil.
Det årlige arrangementet Scania Winter arrangeres på Trysil flyplass – et perfekt sted for å teste lastebiler på vinterføre i kontrollerte omgivelser.
Dessverre er ikke stedet like godt egnet for lading av elektriske lastebiler, fordi kapasiteten fra strømnettet er veldig lav.
Med Skagerak Mobil Energis batteriløsning blir ladeeffekten likevel på hele 480 kW, fordelt på to uttak.
Dersom bare én lastebil lader, kan denne få opptil 360 kW effekt.
Utviklet for anleggsplasser
Ladekontaineren er produsert av det bergenbaserte selskapet Ayond, og er i utgangspunktet utviklet for lading på bygge- og anleggsplasser.
Versjonen som ble vist fram i Trysil har en batterikapasitet på 500 kWt. Med en slik batteriløsning kan Skagerak Mobil Energi tilby både stor kapasitet og høy effekt.

– Det er perfekt for steder som dette, hvor det er lite tilgjengelig kapasitet fra strømnettet, sier Frode Heimark, daglig leder i Skagerak Mobil Energi.
Løsningen er svært plasseffektiv, og kan designes til kun én kvadratmeter.
Tilbyr avansert teknologi
Skagerak Mobil Energi skal tilby teknologi som gir kundene detaljerte forbrukstall, basert på sanntidsmålinger av alle inn- og utganger i kontaineren.
I tillegg vil såkalt peakshaving-teknologi gjøre det mulig å redusere toppene i energiforbruket, og sørge for jevn og effektiv drift for hele anleggsplassen.
Storbyerklæring gir flere utslippsfrie bygge- og anleggsplasser
Fra og med 2025 vil flere av landets bygge- og anleggsplasser være utslippsfrie.
I 2021 signerte syv av de store norske byene den såkalte Storbyerklæringen, en avtale om en felles utslippsfri kommunal byggenæring.
Storbyerklæringen vil antagelig øke etterspørselen etter mobile batteriløsninger, som altså Skagerak Mobil Energi nå tilbyr.
Men det er også flere andre norske selskaper som tilbyr lignende løsninger. I fjor skrev elbil.dev08.dekodes.no blant annet om batteriløsninger fra Nordic Booster:
Og om en annen løsning fra Elywhere: