Hopp til innhold

Mannen som avslørte "dieselgate": – Innen 2035 er halve bilsalget i verden elektrisk

DIESELGATE-AVSLØREREN FORAN EN VW: Amerikanske Drew Kodjak avslørte Volkswagens store utslippsjuks-skandale for ti år siden. Nå er han sjef for ICCT, og bærer ikke nag til bilmerket, som han mener har gjort opp for seg på en skikkelig måte. Foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.dev08.dekodes.no, intervjuer i videoen ovenfor er Simon Dyhr i Elbilforeningen.

Drew Kodjak er mannen som avslørte Volkswagens juks med utslippstallene på deres dieselbiler i 2015. – Dieselgate banet veien for at verdens bilindustri satset skikkelig på elbiler, fastslår han i videoen over.

Drew Kodjak er president for International Council for Clean Transportation (ICCT), men er også advokat og har jobbet for både det amerikanske miljøverndepartementet og Biden-administrasjonen.

For ti år siden ble han kjent for mange da ICCT avdekket den såkalte «dieselgate»-skandalen.

Den viste at flere av Volkswagens dieselbiler hadde langt høyere utslipp enn hva selskapet oppga, og at man systematisk hadde jukset med laboratorietestene som målte utslipp.

Avsløringen, som altså ble gjort fra USA, førte til milliardbøter for Volkswagen, og skandalen og omdømmetapet sendte bilprodusenten i en utslippsfri retning med e-Golf og senere ID-serien, ifølge Kodjak.

– Volkswagen tok ansvar og ryddet opp i egne rekker, betalte sine bøter og snudde hele selskapet 180 grader etter dette, sier Kodjak i videointervjuet over.

Men Kodjak mener altså at skandalen førte til et vendepunkt for hele bilindustrien i elektrisk retning, ikke bare for Volkswagen.

– Absolutt, fastlår han.

POSITIV: Det er håp om at overgangen til elbiler kan opprettholdes, selv under Trump-administrasjonen, ifølge Drew Kodjak.

Amerikansk bilindustri mener fremdeles elbiler er fremtiden, uavhengig av Trump

I dag hjelper Drew Kodjak stater verden rundt med overgangen til elektrisk transport, men i hans eget hjemland kan elbilen være truet akkurat nå.

I videointervjuet over forteller Kodjak om sin tid som advokat i miljødepartementet i USA, samt arbeidet hans med klima og transport i Biden-administrasjonen.

Han skryter av Biden for å ha vært progressiv og fremtidsrettet med alle subsidiene som ble innført for produksjon av batterier og biler, samt installasjon av ladepunkter.

Bli medlem i dag!

Kodjak er ingen stor fan av Trumps tilnærming til klimakrisen, men han mener at skaden ikke vil være total, i hvert fall ikke når det gjelder elbilsatsingen.

Han peker på at mange av de store amerikanske bilprodusentene, som Ford, General Motors og Tesla, fortsatt mener elbiler er fremtiden, uavhengig av hva Trump måtte mene.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

– Det vi også vet er at 80 prosent av subsidiene under Inflation Reduction Act har gått til røde stater. Så det er en sterk støtte, ikke bare i blå stater og liberale byer, for overgangen til elbiler.

Den såkalte Inflation Reduction Act som han nevner var det litt krøkkete navnet på Bidens store omstillingsprosjekt for å trekke USA i en mer bærekraftig retning.

Ekspert advarer etter slappere EU-krav til bilindustrien:

– Problematisk å endre reglene underveis

Den gikk blant annet ut på å skape arbeidsplasser ved å støtte elektrifisering og batterifabrikker, utbygging av ladeinfrastruktur og å stimulere bilindustrien til å satse elektrisk.

Og med røde stater og blå stater sikter han til tradisjonelt republikanske stater versus blå, tradisjonelt demokratiske stater.

OPTIMIST: Drew Kodjak (t.h.) lar seg ikke vippe av pinnen av Trumps elbilskepsis. Her i samtale med Elbilforeningens politiske rådgiver Simon Dyhr.

– Det er ikke bare basert på klima, men også på økonomisk grunnlag og arbeidsplasser. Det gir oss håp om at overgangen kan opprettholdes, selv under Trump-administrasjonen, sier Kodjak.

Nylig ble det også kjent at 16 amerikanske stater og Washington DC saksøker Trump-adminstrasjonen fordi den har satt en stopper for statlig økonomisk støtte til hurtigladerutbyggingen i USA.

Men denne prosessen vil fort kunne ta tid før den eventuelt når frem i rettsssystemet.

Kodjak anslår uavhengig av dette at verden vil nå 50 prosent elektrisk nybilsalg globalt allerede om ti år.

Lurer du på hvordan han begrunner dette, kan du se hele videointervjuet øverst i saken fra da vi nylig møtte ham under Elbilforeningens Nordic EV Summit i Lillestrøm.

Les også