Nå er de norske prisene sluppet: Mazda 6e blir billigere enn forventet

Det er neppe tilfeldig at prisen er den samme som den langt mindre Tesla Model 3.
Mazda har vært marginale i Norge noen år fordi de har manglet et elbilutvalg.
Nå kommer de med frekk sedan, som egentlig ikke er en Mazda.
Vi så den først på eCarExpo, og da ble det antydet at prisen ville starte på 370 000 kroner. Nå er prisen sluppet, og den blir faktisk enda billigere.
Prisene:
- Mazda6e 258 hk, 68,8 kWt, Takumi, 358 300 kr
- Mazda6e 258 hk, 68,8 kWt, Takumi Plus, 376 400 kr
- Mazda6e 245 hk, 80 kWt, Takumi, 371 000 kr
- Mazda6e 245 hk, 80 kWt, Takumi Plus, 389 100 kr
Den kommer i to versjoner, Takumi og Takumi Plus. Begge får to batteristørrelser.
Begge er godt utstyrt, men Takumi Plus får brunt nappaskinn, skinntrukket ratt i to farger (brun/svart) og elektrisk solskjerm til panoramaglasstaket.
Takumi-modellen får innredning i beige eller svart kunstskinn.
Batteri og lading
Det minste batteriet på 68,8 kWt (LFP) og maks ladeeffekt på 165 kW, som gjør det mulig å lade batteriet fra 10–80 prosent på cirka 24 minutter under optimale forhold.
Rekkevidden til bilen med dette batteriet er på 479 km etter WLTP-målemetoden.
Long Range har et 80 kWt batteri (NMC) og maks ladeeffekt på 90 kW. Det skal gi en ladetid fra 10–80 prosent på cirka 47 minutter under optimale forhold.
Rekkevidden her er 552 kilometer WLTP. Begge lader på hjemmelader med maks 11 kW.
Motor og ytelser
Mazda6e er bakhjulsdrevet men minste batteripakke har motoreffekt på 258 hk, mens Long Range utrolig nok bare gir deg 245 hk.
Men du merker neppe forskjellen, for akselerasjonen fra 0-100 er på henholdsvis 7,6 og 7,8 sekunder. Toppfarten er 175 km/t for begge.
Tilhengervekten er 1 500 kg og tilhengerfestet er helelektrisk innfellbart.
Blant standardutstyret finner vi 360 graders kamera, mørke ruter, 10-veis elektrisk justerbare seter med varme og ventilasjon, varmepumpe, trådløs lading av mobilen, head-up-display og norsk stemmeassistent.