Hopp til innhold

Vi har sett nærmere på Mazda 6e: Denne for 370 000 kroner?

LEKKER: Mazda har lagt stor vekt på frekk og dynamisk design de siste 10 åra. Modellen 6e gjør ikke skam på seg i så måte. Video: Rune M. Nesheim / elbil.dev08.dekodes.no

Sjokkerende lav pris for en så stor bil – men den har sine ulemper.

Mazda har de siste årene laget svært vakre og linjelekre biler med premiumfølelse.

Lekkert interiør med gode materialvalg og en rød metallic med et fargespenn ingen andre har kunnet matche, er nærmest blitt varemerket deres.

RØD: Denne metallic-sjatteringen med et fargespenn ingen andre har kunnet matche, er nærmest blitt varemerket til Mazda. Alle foto: Mazda

Mazda hadde stor suksess i Norge, blant annet med 626, som nettopp var i denne klassen. Senere vartet de opp med det som en gang var Norges mest solgte bil med SUV-en CX5. Siden har det vært svært stille fra den kanten.

I fjor solgte Mazda 1.608 biler. 1.479 av dem var MX-30, den eneste elbilen de frem til nå har hatt i sortimentet.

FJONGT: Store mengder mikrofiberfinish og myke overflater skal gjør interiøret lunt og intimt.

Svær sedan

Nå kan de endelig få litt vind i seilene igjen, selv om det trolig blir en mild bris.

For forrige helg ble deres fullvoksne kombi på 4,82 meter lansert på elbilmessen eCarExpo i Lillestrøm.

Riktignok viste de bare frem en prototype som vi bare så vidt fikk lov å sette oss inn i, siden vi maste, men vi fikk et inntrykk av hva vi kan forvente oss.

Den har en karosserifasong som normalt selger lite i Norge, men med kombibakluka har du i hvert fall god tilgang til bagasjerommet.

ZERO GRAVITY: Liggeseter er det store hotte i Asia. Bildet er fra konseptet EZ-6 som ble vist i fjor. Det er ikke sikkert disse setene blir tilgjengelig i Europa.

Som vanlig ser vi en linjelekker bil, med gode hint fra en fossil fortid med en svær grill i fronten, riktignok lukket.

Dørene har rammeløse vinduer, og håndtak som popper opp når du nærmer deg, er på plass.

Selvsagt har den en hel LED-stripe i hekken, men også med to runde lamper på hver side, noe som på mange måter er et kjennetegn for Mazda.

Og kjører du over 90 km/t, spretter det opp en spoiler.

STANDARD: Panoramatak blir etter alt å dømme standard.

De har tatt en helomvending på interiøret. Før hadde de et kommandohjul, ikke helt ulikt BMW. En løsning som funket veldig bra.

Nå er det ikke en knapp i syne, bortsett fra vindusheisere, setejustering og rattknapper, som er på en stor flate i blank plast på hver side av rattet.

Her må du altså ta blikket fra veien for alt du vil foreta deg.

Foran deg har du en 10,2 tommers skjerm og head-up-display med utvidet virkelighet og en 14,6 tommers multimediaskjerm.

VINGE: Vi vet ikke noe om luftmotstanden på nykommeren, men det popper opp en vinge når du passerer 90 km/t. Nå skriver også Mazda navnet sitt med bokstaver.

Midtkonsoll i to etasjer med trådløs lading for telefon er på plass. Baksetepassasjerene har egen klimasone som betjenes med egen skjerm.

Størrelse på bagasjerommet er ikke offisielt ennå og vi fikk verken åpnet panser eller bakluke, men vi ser at bilen mangler skiluke.

Og det er gledelig at 6e har fått en frunk på 70 liter.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

To batterier

For en gangs skyld mistenker vi at det blir modellen med det minste batteriet som blir mest populær.

Det store batteriet er på 80 kWt, men har en maksimal ladehastighet på bare 95 kWt. Vi må tro at den holder en relativt flat ladekurve, men lading fra 10-80 prosent vil ta deg tre kvarter.

Dessuten er batteriet med NMC kjemi, som helst ikke skal lades over 80 prosent i hverdagen.

Du kan også få bilen med et LFP-batteri på 68,8 kWt. Det har en maksimal ladehastighet på 200 kW.

SKUFFENDE: Merkelig nok er det lavest ladehastighet på det største batteriet.

Det skal klare 10-80 på 22 minutter og kan lades fullt hver gang.

Rekkevidden blir da på henholdsvis 552 eller 479 kilometer, avhengig av hvilket batteri man går for.

I praksis blir ikke forskjellen så stor i det daglige, med tanke på reserven som NMC-batteriet ønsker. Derfor tenker vi at det lille batteriet, som også er klart billigst, blir det foretrukne alternativet.

Hard konkurranse

Bilen havner i godt selskap:

Audi A6, BMW i4 og I5, BYD Han, Hongqi EH7, Hyundai Ioniq 6, Mercedes EQE, Polestar 4, Porsche Taycan og Xpeng P7 er kombier og sedaner mellom 4,8 og fem meter i lengde.

ELEGANT: Mazda går stadig mer i retning premium, både på materialvalg og design. Med kombi-åpning av bagasjerommet blir denne modellen ganske praktisk også.

Felles for de fleste av disse er at det ikke er mange av dem på veien.

Det er Volkswagen ID.7 som regjerer i markedet, og de har en stasjonsvognutgave i tillegg. Der ser vi tydelig hva som er mest populært.

I fjor solgte de 485 såkalte fastbacker, altså kombikupeer, og 1579 stasjonsvogner.

Knallpris fordi …

Mazda 6 ligger ganske bakpå når det gjelder rekkevidde og ladehastighet i forhold til konkurrentene. Og verken Standard Range eller Long Range har firehjulsdrift.

Mazda har ennå ikke bestemt seg helt på pris, men på messa skriver de «foreløpig» 370.000 kroner, uten å si hvilken av modellene det gjelder.

Vi antar det blir Standard Range, som til alt overmål er litt sprekere enn Long range, 258 mot 245 hk.

Men mumling vi hørte på elbilmessa i Lillestrøm skal ha det til at bilen kan bli ennå billigere. I så fall får man historisk stor bil for ganske lite penger.

Bli medlem i dag!

Les også