Ladebokser til elbil
Medlemstilbud på ladeboks, også kalt hjemmelader til elbil, har vært etterspurt blant medlemmene. Med ladeboks vil du kunne lade elbilen sikrere og raskere enn ved bruk av vanlig stikkontakt. Bli medlem i dag for å benytte deg av våre medlemsfordeler!
Elbilforeningen har derfor inngått samarbeid med utvalgte leverandører. Som medlem tilbys du ladebokser til gunstige priser.
Kun for medlemmer
Du må ha gyldig medlemskap i Elbilforeningen for å kunne bestille ladeboks til medlemspriser. Alle medlemspriser er inkludert mva. Tilbudet gjelder kun for private boliger (enebolig, tomannsbolig, rekkehus og hytter)
Er du ikke medlem i Norsk elbilforening? Det er enkelt å bli medlem! For kun kr 565,– får du 12 måneder medlemskap. Medlemmer får gode tilbud på ladebokser, Elbilforeningens ladebrikke, råd og tips om lading, samt en rekke andre gode medlemsfordeler.
Ladebokser til elbil
Zaptec Go – smart ladeboks fra Tibber
Ladeeffekt opptil 22 kW
Medlemspris
Pris ladeboks kr 5 995,-
Pris standard installasjon *** kr 6 995,-
Medlemmer av Norsk elbilforening som tegner eller har strømabonnement hos Tibber får også med kabelholderen Zaptec Chill (verdi kr. 495), ved kjøp av Zaptec Go ladeboks.
Strømabonnment hos Tibber koster kr 39 pr mnd i fast avgift. I tillegg følger strømprisen spotpris fra Nord Pool+ maks 2 øre per kWt.
DEFA Power ladeboks
Ladeeffekt opptil 22 kW
Veiledende priser:
Pris uten installasjon kr. 7.735,-
Pris med standard installasjon kr. 13.900,-
Pris med standard installasjon og lastbalansering kr. 15.966
Frakt på kr 129 kommer i tillegg.
DEFA Solid ladeboks
Ladeeffekt opptil 4,6 kW
Veiledende priser:
Pris uten installasjon kr. 3.591,- (inkludert docking)
Pris med standard installasjon kr. 9.495,- (inkludert docking)
Frakt på kr 129 kommer i tillegg.
Medlemmer av Norsk elbilforening får også med en eConnect docking (verdi 499 kr)
Elbilforeningen tilbyr laderådgivning til borettslag og sameier
Trenger ditt borettslag eller sameie hjelp med å tilrettelegge for elbillading? Som Norges fremste fagmiljø på elbil og lading bistår vi styret og boligselskapet, med å tilrettelegge for en god prosess for etablering av lading av elbiler
Med eller uten installasjon
For å gjøre det så enkelt som mulig for deg som medlem, tilbyr vi flere av ladeboksene ferdig installert. Har du en lokal elektriker du vil bruke, kan du også bestille ladeboks uten montering (gjelder Tibber). Du må da finne en autorisert elektriker som kan installere ladeboksen. Husk å få samsvarserklæring fra elektriker på installasjonen.
Planlegg for framtiden
Det kan lønne seg å velge en ladeboks som kan gi mer effekt enn det du har behov for i dag, i tilfelle du bytter bil eller bolig i fremtiden. Ønsker du en ladeboks som i fremtiden kan utnytte ledig strømkapasitet i din husstand for å lade bilen raskere, anbefaler Elbilforeningen å kjøpe en smart ladeboks med ladeeffekt opptil 7,4kW (med 230V-anlegg) eller opptil 22kW (med 400V-anlegg). Ladeboksen kan stilles ned fra 7,4kW til 3,7kW ved behov eller når netteier krever det.
Sjekk med din nettverksleverandør
I enkelte områder krever nettleverandøren at man søker om å få sette opp kurser over 16A (tilsvarer over 3,7 kW) for lading av elbil ved 230 V 1-fase strømnett.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Spørsmål og svar om lading hjemme
Elbilforeningen anbefaler at du installerer en hjemmelader der du lader til vanlig. Med en ladeboks vil du kunne lade både sikrere og raskere enn ved bruk av vanlig stikkontakt. Du slipper også å ta spesielle forholdsregler i hverdagen. Dette er også den klare anbefalingen fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Les mer om dette her
Fordeler med ladeboks:
- Enklere lading
- Sikrere lading
- Raskere lading
- Investering i egen bolig
Effekten du kan ta ut av ladeboksen avhenger av ombordladeren i bilen og hvor mye strøm den klarer å ta til seg ved normallading. Ved normallading vil du aldri kunne ta ut mer effekt enn det bilen din kan håndtere, uansett hvilken effekt ladeboksen kan levere. I tillegg har det noe å si hvilket strømnett du er tilknyttet. Dersom du har 230V strømnett så vil du ikke få mer effekt ut av laderen enn 7,4 kW. Hvorvidt bilen din kan dra nytte av 7,4 kW avhenger av størrelsen på bilens ombordlader.
I enkelte områder krever nettleverandøren at man søker om å få sette opp kurser over 16A (tilsvarer over 3,7 kW) for lading av elbil ved 230 V 1-fase strømnett.
Denne informasjonen finner du i sikringsskapet ditt. Det mest vanlige i Norge er 230V IT-nett. I nyere boliger kan det være 400V TN-nett. Enkelte steder på Sørvestlandet er 230V TT-nett vanlig.
Type 2-kabel er det mest brukte på europeiske, amerikanske og nyere asiatiske bilmodeller. Sjekk hvilken kabel din elbil skal benytte. De fleste nyere elbil benytter Type 2-kabel, nedenfor er noen eksempler på elbiler som bruker Type 1-kabel:
- Nissan LEAF 2011- 02.18 (Ny generasjon Leaf fra 2018 bruker Type 2-kabel)
- Kia Soul Electric
- Mitsubishi I-MiEV
- Peugeot iOn og Peugeot Partner
- Citroen Berlingo og Citroen C-Zero
- Nissan e-NV200 (Evalia)
- Ford Focus Electric 2013-2016, Ford Transit Connect Electric
- Renault Kangoo 2011 – 2013
Lurer du på hvilken kabel du trenger til din bil kan du lete den opp i elbilvelgeren og finner det under «detaljer» og «normallading, type».
Alle tilbudene inkluderer inntil 15 meter tilførselskabel og inntil 50 km reiseavstand tur/retur fra lokal installatørs kontor. Se forøvrig spesifikk informasjon om hva som er inkludert i installasjonen på sidene om de ulike ladeboksene.
Alle våre samarbeidspartnere har avtaler med godkjente installatører. Mer informasjon om hvem som installerer og hvor de har avdelinger finner du på sidene om de ulike ladeboksene.
Medlemstilbudet gjelder kun for private boliger (enebolig, tomannsbolig, rekkehus og hytter). Bor du i borettslag eller sameie anbefaler vi deg å ta kontakt med styret i borettslaget så de kan få laderådgivning fra Elbilforeningen for å sikre et fremtidsrettet ladeanlegg.