Nye Mercedes-Benz CLA: 792 km rekkevidde, lynrask lading og miljøtiltak som funker

Her snakker vi energieffektivitet på et helt nytt nivå.
Mercedes CLA har tradisjonelt vært en lekker og påkostet A-klasse. Det skal den fortsatt være.
Og det er gledelig å se at Mercedes fortsatt ikke tar lett på elektrifisering. På denne modellen har de virkelig snudd steiner for å øke effektivitet og senke karbonavtrykket under produksjonen.

Utseendet er ganske likt dagens såpekopper, men grillen er blitt lyssatt og havner under den heldekkende lysstripa mellom lyktene.
Lyssignaturen viser med litt godvilje Mercedes-stjerna og man får et heldekkende panoramatak som standard.
Selv om det fortsatt er en upraktisk sedan, tilbyr den 4,7 meter lange bilen 405 liter bagasjerom og en hele 101 liter stor frunk.
Hengervekta er på hele 1,8 tonn, så denne blir brukbar for mange.

Lynrask lading
Mercedes-Benz har lansert den nye CLA, en elektrisk sedan med en rekkevidde på opptil 792 kilometer (WLTP) og en ladehastighet på opptil 320 kW.
Med 800-volt arkitektur og en ny batterigenerasjon kan modellen lade 300 kilometer på 10 minutter under optimale forhold.
Drift på to og fire
For første gang får A-klassen den kraftigste motoren bak.
CLA 250+ og CLA 350 4MATIC er de første tilgjengelige variantene.
CLA 250+ har den lengste rekkevidden, mens CLA 350 4MATIC kommer med firehjulstrekk og en rekkevidde på opptil 771 kilometer.

Den har totrinns en girkasse for å gi den rask akselerasjon og samtidig gjøre den energieffektiv i høy hastighet.
Bedre energigjennvinning
Det nye bremsesystemet skal være pakket inn i en kompakt modul med komponenter som bremsesylinder og ESP for å optimalisere regenerering.
For at bilen skal være mest mulig effektiv er nesten alle bremseprosesser utført gjennom regenerering, med en kraft på opptil 200 kW.
Regenerering er også tilgjengelig ved bremsing der ABS kan slå ut og på isete veier.
Mercedes har også jobbet for å få pedalfølelsen mer naturlig, noe de har slitt med i tidligere modeller.
CLA er første Mercedes som har en luft-til-luft-varmepumpe. Den henter varme fra den elektriske drivlinjen, batteriet og omgivelsesluften.
Foreløpig forvarmer bilen batteriet bare via navigasjonen. Luftmotstand på lave 0,21 Cd hjelper også på rekkevidden.
Holder deg på veien
Mercedes er allerede blant de beste på selvkjørende egenskaper.
CLA får omfattende sikkerhetsfunksjoner og Distronic Distance Assist, som er det Mercedes kaller cruise-kontrollen sin, som standard.
Åtte kameraer, fem radarsensorer, tolv ultrasoniske sensorer og en vannkjølt supercomputer med nok kraftreserver for fremtidens funksjoner og oppdateringer over luften, altså nettet, holder deg på veien.
To batterier
Begge har et 85 kWt batteri (netto) med høy energitetthet og redusert koboltinnhold.
Det er forberedt for å kunne funke som strømkilde til blant annet huset.
Det nye batterigenerasjonen reduserer karbonavtrykket med rundt 30 prosent per celle, sammenlignet med forgjengeren.

Mot slutten av året vil CLA bli tilgjengelig med et batteri på 58,4 kWt også.
Vegg til vegg-skjerm
Den nye CLA blir første bil utstyrt med operativsystemet MB.OS, med integrert AI. Dette skal være den smarteste Mercedesen til nå.
MB.OS styrer infotainment, autonom kjøring og lading. Og bilen støtter altså oppdateringer over luften og er forberedt for toveis-lading.
CLA kan bestilles med MBUX Superscreen, som består av en 10,25 tommers instrumentskjerm, en 14 tommer multimediaskjerm og en 14 tommer for passasjeren.
Den videreutviklede MBUX Zero Layer på den midtre skjermen viser den viktigste informasjonen, i tillegg til forslag, og for første gang også de mest brukte appene
Apper kan grupperes omtrent som på en mobiltelefon og kunstig intelligens gir deg mulighet til å ha dialoger med venner,.
Norsk salgsstart er forventet tidlig i høst, men det viktigste er at modellen viser hva vi har i vente på A-klasse og GLA.