MGs nye SUV offentliggjort i Storbritannia: Arvtageren til MGs bestselger ZS er like rundt hjørnet

I forrige uke kunne vi vise noen glimt av MG4 i ny drakt, her ser vi bilen som etter alt å dømme skal ta over etter den MG-modellen som har solgt klart mest i Norge.
MG har fått et godt fotfeste i Norge med sine rimelige elbiler og har til nå solgt over 19.000 eksemplarer her til lands.
Se vår prøvekjøring av bilen på Europapremieren i videoen under.
I forrige uke viste vi bilder av det som skal være den nye versjonen av MG4:
Nå ser det ut til at også ZS, som har solgt over rundt 10 000 eksemplarer i Norge, får sin erstatning – og den britiske salgssiden avslører hvilke oppgraderinger som kommer.
Lengre rekkevidde
MG S5 skal barnet hete, og baserer seg på MSP-plattformen som MG4 allerede har tatt i bruk.
Den blir produsert i tre utgaver, standard, SE Long Range og Trophy Long Range.
S5 vil være litt større enn forgjengeren, med 4476 mm i lengden, 1849 mm i bredden og 1621 mm i høyden for standard/SE LR, og 1633 i høyden for Trophy LR.
Rekkevidde og hurtiglading får også et opprykk. 92 kW var maks på gamle ZS, nå skal S5 kunne ta imot 139 kW.

Ikke verdens kjappeste lading, men nå skal den altså klare å gjøre unna 10-80 prosent på under halvtimen.
Det er nok fordi batterikapasiteten er sparsommelig brukt. 49 kWt brutto batteri i standardutgaven, mens Long Range får 64 kWt brutto, som er betydelig mindre enn ZS LR sine 72,6 kWt.
Sistnevnte hadde en WLTP måling på 440 km, mens S5 til tross for mindre batteri skal klare nesten 480 km som maks rekkevidde.
Motoren i S5 yter 125 kW i standard og 170 kW om man velger Long Range-utgavene, som gjøres unna 0-100 på 6,3 sekunder.

Penere
Innvendig vil man blant annet se at skjermene har fått en liten oppussing.
Infotainmentskjermen i midten har fått en høyere plassering og måler til 12.8 tommer. Her skryter MG av at du til-og-med kan bruke apper som YouTube og Spotify på den. Ble du imponert nå?






Den skal også støtte Apple CarPlay og Android Auto.
Kjøredisplayet til føreren er på 10,25 tommer, hvor brukergrensesnittet ser ut til å ha fått et løft fra tidligere utgaver.
S5 kommer også med batteribankfunksjon, forvarming og ADAS-systemet MG-pilot som standard i alle utgavene, men 360-kamera er reservert for Trophy-utgaven.
Bagasjerommet tar 453 liter, og 1441 liter om du slår ned setene.
Nettstedet electrifying.com har spekulert i at den kommer til å koste rundt 28.000 pund, eller drøyt 380.000, omsatt til norske kroner.
Midtveis i neste uke vil vi altså etter alt å dømme vite hva den lander på, følg med på elbil.dev08.dekodes.no.