Hopp til innhold

Den smått legendariske bilen ligger an til å få et nytt liv: MX5 blir elektrisk

FORTSETTER TRADISJON: Mazda MX-5 har tradisjonelt vært liten, lett, sportslig, takløs og rimelig. Patentsøknaden fra Mazda ser ut til å la MX-5 leve videre i samme ånd, snart som utslippsfri.

Den legendariske Mazda MX-5 er heller ikke immun mot elektrisk drift, ifølge en patentsøknad fra Mazda.

Mazda MX-5, den legendariske roadsteren, har beholdt sin enkle, naturlig pustende firesylindrede motor i over et tiår.

Men nå ser den ut til å omfavne elektrisk kraft i sine nyeste patenttegninger.

Ifølge engelske Auto Express har Mazda nå avdekket patenter som viser en elektrifisert versjon av MX-5.

LEGENDE: Mazda MX-5 har vært synonymt med bensinmotor, manuell girkasse og kjøreglede siden 1989. Blir den nå endelig helelektrisk? Foto: Mazda

Perfekt vektfordeling

Patenttegningene avslører at batteriene er plassert i transmisjonstunnelen, altså drivlinjetunellen mellom motoren foran og bakhjulene.

Det er avgjørende for å bevare MX-5s tradisjonelle størrelse, form og nøytrale vektfordeling.

I tillegg har Mazda plassert batterier foran passasjersetet og bak begge setene, sistnevnte en funksjon vi også vil se på den nye Porsche Cayman EV.

Mazda påpeker i patentsøknaden at «ved å installere batteriet i tunneldelen, kan kjøretøyets tyngdepunkt være nær midten av kjøretøyet, noe som reduserer gyroeffekten betydelig.»

Med andre ord: Bilen bli mer stabil og lettere å kontrollere, spesielt i svinger.

Batteristabling gir mulighet for en så lav seteposisjon som mulig, og dermed en lav totalhøyde, noe som er viktig for sportsbiler. Maserati valgte samme løsning med Maserati GranTurismo Folgore.

BEVARER KJØREEGENSKAPER: Med smart plassering av batteriene beholder Mazda 50/50 vektfordeling selv om den elektrisk MX5 kun har bakhjulsdrift.

Forblir toppløs

Ut ifra tegningene forblir MX5 bakhjulsdrevet – akkurat som vi forventer av en MX-5.

I stedet for å forfølge rettlinjet ytelse med en dual-motor og firehjulsdrevet oppsett, har MX-5 kun en enkelt elektrisk motor plassert rett bak setene i midten av bilen, som driver bakhjulene.

Test av MG Cyberster GT AWD – verdens første el-kabriolet:

Toppløs, «morgenkåt» og kraftfull

Ifølge Mazda kan motoren også plasseres bak ethvert sete, antakelig for å tilpasse seg både venstrekjørte og høyrekjørte markeder.

Mazda nevner i patentsøknaden at disse tegningene er basert på en bil med tak, som kan være en fast type, en avtakbar type eller en sammenleggbar type.

Det tyder på at MX-5s kabriolet-form vil bestå, muligens sammen med en sammenleggbar hardtop-versjon, lignende dagens MX-5 RF.

Her er Mazda 6e:

Endelig en ny elbil fra Mazda

Elektrifiserer flåten

Mazdas patentsøknader med tittelen «elektrisk bil» bekrefter imidlertid ikke at MX-5 vil bli utelukkende elektrisk.

Men det er verdt å merke seg at Mazda har bekreftet at de planlegger å elektrifisere hele sitt modellutvalg innen 2030, noe som inkluderer MX-5.

Bli medlem i dag!

Les også