Stikkontaktlading på vei ut, ifølge ny undersøkelse: Nå bruker nesten alle ladeboks
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er så å si slutt på lading med vanlig stikkontakt. Hele ni av ti av elbilistene som lader bilen sin hjemme, oppgir nå at de benytter ladeboks.
Dette kommer frem i årets utgave av spørreundersøkelsen «Elbilisten», gjennomført av Norsk elbilforening.
Tallene fra Elbilisten 2023 viser en spenstig utvikling siden 2015, da Elbilforeningen startet med å stille spørsmål til norske elbilister om dette.
Den gang var det kun 13 prosent som brukte hjemmeladeboks. Slik er det ikke nå:
Elbilforeningen har i alle disse årene rådet nye elbilister til å investere i en ladeboks framfor å lade elbilen via stikkontakten hjemme.
Å installere en ladeboks framfor å basere seg på en jordet husholdningskontakt, gir både sikrere og raskere hjemmelading.
Ikke innafor med stikkontakt
Fra første juli i fjor kom det et krav om at alle nyinstallasjoner for regelmessig lading av elbil må være en ladeboks med type 2-kontakt.
Tidligere kunne dette være en dedikert 10 A kurs med schuko (vanlig stikkontakt), men nå må det altså være en ladeboks med type 2-kabel.
Denne regelendringen har ikke tilbakevirkende kraft, men fører selvfølgelig til at flere får montert hjemmeladebokser.
De fleste lader mest hjemme
Hurtigladedekningen i Norge er viktig for elbilistene på langtur, men norske elbiler lades i all hovedsak hjemme.
Undersøkelsen «Elbilisten 2023» viser også at 89 prosent lader bilen hjemme minst en dag i uken:
Skaffer du deg elbil, vil en viktig del av tilretteleggingen være å sørge for god hjemmelading, enten det er å installere ladeboks i eget hus, sørge for at borettslaget eller sameiet har installert ladebokser, eller sjekke at du har et tilgjengelig gateladetilbud.
Tross den gode utviklingen er det fremdeles noen som lader med stikkontakt.
På spørsmålet «Hvordan lader du bilen hjemme?», svarte ni prosent at de brukte stikkontakt ved hjemmelading:
Fakta om «Elbilisten 2023»
- Elbilisten er en årlig spørreundersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening blant norske elbilister
- Elbilisten 2023 er den tolvte undersøkelsen som er gjennomført.
- Undersøkelsen gir blant annet svar på hvem elbilistene er, hvorfor de valgte elbil, hvordan de bruker elbilen og hvor fornøyde de er med elbilen sin.
- Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 28. mars – 30. april 2023.
- 16.905 personer har svart på undersøkelsen.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.