NM i autoslalåm: Nå er elbilene bedre på bane også
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Elbiler vant begge klasser under norgesmesterskapet i autoslalåm i helga, foran skarpskodde sportsbiler.
Lørdag 3. september var det NM i autoslalom på Årabrot gokartbane i Haugesund.
Arrangementet badet i sol, asfalten var tørr og det var 20 plussgrader.
26 biler stilte til start. Blant dem var det fire elbiler. De skulle vise seg å bite godt fra seg.
Norgesmester igjen
Norgesmester Jan Petter Haugland var den eneste som stilte med elbil i klasse 1 – standardbil. Han kjørte også i år med sin Peugeot e-208 og vant over Håvard Ludvigsen i Audi A1, foran svein Ludvigsen i samme Audi A1.
I klasse to – for sportsbiler og modifiserte biler – vant Stian Aarskaug med sin Tesla Model 3 Performance foran John B. Roligheten i Porsche 911 GT3 og Kim Kartevold i Mazda MX5.
I denne klassen finner vi også to andre elbiler, Martin Ellegård i Polestar 2 Performance og Ole Kvam i BMW i3 S.
På deltakerlista finner man høypotente biler som tidligere nevnte Porsche 911 GT3, samt ultralette og små biler som Lotus Elise og Caterham Super 7.
Elbiler stiller egentlig i egen klasse, men på grunn av få deltakere – og fordi det blir urettferdig å sette for eksempel en Nissan Leaf i samme klasse som en Tesla Model 3 Performance – kjørte elbilene i samme klasse som de fossildrevne.
En idrett for alle
Autoslalåm er og skal være et lavterskeltilbud. De mest ivrige rigger bilen med spesialdekk for ekstra grep, og noen modifiserer fjæring og støtdempere, men det er ikke nødvendig.
Det går nemlig fint an å stille til start og til og med hevde seg godt i en original standardbil.
Selv om elbiler er tunge, egner de seg veldig bra i motorsport fordi vekta er plassert lavt, mellom hjulene, gjerne under hjulnavet.
Det var NMK Haugaland og NAF Haugesund og omland som sto bak arrangementet. Les mer om arrangementet på autoslalåm.no.
Dette er reglene i autoslalåm
- Deltagerne skal på kortest mulig tid manøvrere bilen gjennom en bane med fartsreduserende hindre. Banen merkes opp med forskjellige kombinasjoner av plastkjegler.
- Feilkjøring eller berøring av kjegler gir to sekunders tillegg til anvendt tid for hver kjegle man berører.
- Det kjøres tre omganger, der den dårligste strykes.
- Bilen må tilfredsstille vegtrafikklovens krav, og deltagere må ha gyldig førerkort. 16-åringer med gjennomført trafikalt grunnkurs kan også delta med ledsager.
- Konkurranser avholdes der hvor plassen tillater det, og hvor sikkerhetsbestemmelsene kan følges.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!