Renault frigir patent: Nå kan batteribranner slukkes på ti minutter

Renault oppfordrer alle til å bruke deres åpne patent for brannluke i bilbatterier.
Renault har over flere år jobbet aktivt med branntjenesten for å gjøre bilene sikrere og enklere å ha med å gjøre under ulykker. Sammen har de prosjektet Time Fighters.
Som et ledd i dette samarbeidet har Renault utstyrt sine elbilbatterier med et spesielt tilgangspunkt for redningstjenesten i tilfelle høyspentbatteriet begynner å brenne.
Gjennom et spesielt tilgangspunkt kalt Fireman Access blir det mulig å slukke et batteri med ukontrollerbar oppvarming på under 10 minutter. I tillegg sparer det store mengder vann i slukkingsarbeidet.
Til nå har det vært vanlig å senke hele bilen i en konteiner med vann og la den stå der et døgn.
Nå frigir Renault patenten og oppfordrer andre bilprodusenter og aktører innen bilindustrien til å bruke den.
Fireman Access er utviklet i samarbeid med brannvesenet og er installert i el- og hybridbiler fra Renault, Dacia, Alpine og Mobilize.
Om flere bruker patenten er i så fall nok et argument mot elbilen snart en saga blott.