Hopp til innhold

Teslas ladeplugg i USA: Nå kommer den også på andre ladestasjoner

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

NY STANDARD: I Norge er det blytunge CCS som gjelder. I USA går man for Teslas standardløsning, NACS. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.dev08.dekodes.no

Tesla ønsket at alle skulle bruke deres kompakte ladesystem. Nå ser det ut til å bli den nye standarden.

Teslas ladeplugg i USA er mye lettere fysisk – og smartere enn den nordamerikanske standarden.

Og etter at Tesla gjorde patenten åpen og inviterte alle andre til å bruke den, har flere bilprodusenter gått over fra CCS-kontakten til Teslas North American Charging Standard.

Eller bare NACS, som den kalles, en standard som går for å være langt mer tilgjengelig og pålitelig enn CCS.

Syv store bilprodusenter gjør som Tesla:

Går sammen om å bygge lade­nett­verk i Nord-Amerika

Texas med påbud

Den amerikanske delstaten Texas går et skritt lenger.

De har ifølge Reuters godkjent en plan for å kreve at alle ladeselskaper også skal ha Teslas ladeplugg, hvis de ønsker offentlige midler.

Kentucky, Washington og Florida planlegger å gjøre det samme.

Stadig flere velger Teslas NACS:

Tesla-kontakten blir den nye standarden

Bilprodusenter som har gått over til NACS:

  • Ford
  • GM
  • Rivian
  • Volvo
  • Polestar
  • Mercedes-Benz
  • Nissan
  • Fisker

Ladeselskaper som tilbyr NACS:

  • SK Signet
  • Charge Point Holdings
  • Blink Charging
  • Tritium DCFC
  • EVgo
  • ABB

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.

Test av BMW i5 eDrive40 Touring:

Beste elbil fra BMW til nå?

I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.

Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.

Den har en startpris på 764.519 kroner.

Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.

BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.

Bli medlem i dag!
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også