Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er svært bra at Regjeringen fastslår «nullutslipp i 2025» som et mål for bilparken. Men det er uholdbart at de ikke har noen plan for hvordan vi skal komme dit.
– Regjeringen lener seg på at marked og teknologi skal løse dette på egen hånd. Det er en svært dårlig plan, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening.
Norge er ikke i rute for å nå målet om 400.000 elbiler, som er det vi trenger i 2020 for å klare å levere nasjonale kutt i tråd med Regjeringens klimamål. Norge skal kutte 40 prosent CO2-utslipp innen 2030.
– NTP (for årene 2018-2029) kunne ha vært et verktøy for å definere veien videre. Dette er en tapt mulighet. Vi trenger sterkere virkemidler enn de vi har i dag. Vi trenger planer, delmål og tallfesting av antall nullutslippsbiler – for hvert eneste år framover. Nok en gang skyver Regjeringen klimapolitikken mange år foran seg, sier Haugneland.
Ingen konkrete tiltak
Det er nemlig ingen konkrete nye tiltak i NTP om elektrifisering av veitrafikken:
– Våre beregninger viser at det er behov for 3.000 nye hurtigladere fram til 2020, og NTP sier ingenting om hvordan vi skal få dette til de kommende årene, sier Haugeland.
– Det er typisk for denne regjeringen at de skyver klimainnsatsen framover i tid, mens det er her og nå vi trenger handling. Slik sett er NTP utdatert allerede før den trer i kraft. Dette er ganske oppsiktsvekkende, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening. (Foto:Aksel Jermstad / elbil.dev08.dekodes.no)Stort investeringsbehov
Våre beregninger viser at investeringsbehovet er på tre milliarder kroner (dette inkluderer også investeringer i et høyt antall normalladepunkt) til utbygging av lading fram til 2020. Mye av dette vil skje gjennom private investeringer, men det offentlige må være med å stimulere til utbygging i mindre tettbygde strøk.
– Vi har i dag cirka 850 hurtigladere. Kapasiteten må minst femdobles innen 2020. Tilgang til hurtiglading langs veinettet i hele landet er den kanskje viktigste barrieren for folk å velge elbil i dag.
– Dette må Stortinget rette opp i behandlingen av NTP, slik at ingen tid går tapt i elektrifisering av veitrafikken, avslutter Haugneland.
Les også NRKs omtale av saken her.