Forbrukervennlig lading: Nei, kortbetaling er ikke dyrt
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ladebransjen har sagt det blir for kostbart å åpne for kortbetaling på hurtigladere. Vi har funnet løsninger.
Elbilforeningen har i en årrekke arbeidet for at man enkelt skal kunne betale med kort direkte på ladestasjonene, gjerne i form av å tæppe kort direkte eller via telefon. I dag oppfordres man til å installere operatørens app for å kunne lade, eller bruke andre tungvinte løsninger.
Dette betyr at for å kunne lade i hele landet, risikerer du å ende med laste ned og registrere deg på et titalls ulike apper. Et slikt system er forvirrende, dårlig og forbrukerfiendtlig, har Elbilforeningen argumentert.
Elbilforeningen mener at når lading er grunnleggende infrastruktur, så må enklere løsninger som ikke forutsetter kundeforhold, på plass.
Noen aktører i det norske markedet har allerede tatt utfordringen fra Elbilforeningen.
Greenstation har kortlesere på sine stasjoner, det samme har E.ON by Drive & Clever. Årets nykommer Ragde charge lover kortbetaling innen få måneder, og Recharge planlegger piloter for å teste dette.
Flere ladeselskaper har derimot hevdet at å installere kortlesere er kostnadsdrivende og derfor vil gjøre det dyrere å lade. 20 000 kroner per terminal eller mer, har enkelte ladeselskaper antydet.
Elbil.no har snakket med flere aktører med spennende løsninger som viser at det ikke trenger å bli så dyrt.
Kortbetaling uten fysiske terminaler?
Én løsning som kan være aktuell i framtiden er å bruke såkalte software-baserte kortterminaler som gir mulighet til å tæppe uten å installere fysiske kortterminaler. Dette er ikke helt gryteklart for lading i dag, men er en lovende løsning.
– En slik løsning vil kunne være oppe på allerede 2-5 dager, sier Halvor Kaafjell fra danske Softpay.
Han forteller at Softpay har utviklet en løsning der man bruker RFID-lesere som allerede er i de fleste Android-baserte produkter fra før av.
– Med en slik teknologi vil man kunne kutte kostnadene betraktelig fordi man slipper å installere ny maskinvare, sier Kaafjell.
Mange butikker, blant annet den danske apotekkjeden Matas, har benyttet seg av denne teknologien slik at kunder kan betale direkte hos selger, og dermed slipper å gå til en kasse etterpå.
Den gode nyheten for ladeselskapene er at denne betalingsløsningen også kan innpasses med allerede eksisterende apper.
Heller ikke fysisk kortterminal er dyrt
Men allerede i dag finnes det løsninger som er klare.
Mens vi venter på framtiden finnes det allerede flere alternativer, og flere leverandører vi har snakket med har gode løsninger som er langt rimeligere enn 20 000 per kortterminal.
Et av dem står helnorske NorTronic bak. De har holdt på med betalingsløsninger for bom og parkering i femti år.
Daglig leder i NorTronic, Tom Barka, forteller oss at leseren deres koster under ti tusen kroner, avhengig av bestillingens størrelse. Altså godt under halvparten av hva Elbilforeningen har hørt ladeselskapene si det koster.
NorTronics bankterminal består hovedsakelig av en stor touch-skjerm. Skjermen fungerer både som infoskjerm og et vanlig display, men også som tastatur i tilfelle du må taste inn pin-koden. Leseren kan installeres inn i en lader eller stå alene på en søyle.
– Ingen gidder å betale med noe annet
Mange ladeselskaper hevder kortbetaling er gammeldags, eller som å kjøre etter bakspeilene, som Ionity-sjefen uttalte tidligere i år til elbil.dev08.dekodes.no. Dette er Barka helt uenig i.
– Kortbetaling er mye mer enn kort. Den samme teknologien brukes om man skal betale med mobilen eller smartklokka, sier Barka og fortsetter:
– Så lenge du har kontaktløs betaling så er det det som teller, ingen gidder å betale med noe annet. Det er enkelt og raskt, og man slipper stadig å måtte laste ned nye apper.
Små kostnader og tryggere ladeinfrastruktur
Alle betalingsløsninger har en kostnad. Generelt har netthandel langt høyere bankavgifter enn fysisk kortbetaling.
Å omdirigere noe av handelen fra e-handel (app) til fysisk betaling vil altså kunne spare ladeselskapene penger i drift.
I tillegg er kostnaden for å installere en bankterminal nokså marginal når man ser på hele bildet.
– Vi vet at det koster fra en halv million kroner og oppover for å installere én hurtiglader. Selv om vi legger tjue tusen kroner til grunn er det en liten andel av totalkostnaden og vi vet jo nå at det er et alt for høyt kostnadsanslag, sier Erik Lorentzen, fagsjef i Elbilforeningen.
Et annet aspekt er fleksibiliteten og sikkerheten, forklarer Tom Barka fra NorTronic.
– Om ett system er nede, så vil et annet kunne avlaste. Svikter appen man vanligvis skal kunne betale med, er det kjekt å ha et annet system å falle tilbake på. Særlig når det er grunnleggende infrastruktur vi snakker om, understreker Barka.
Når ladingen er god, er allting godt
Heldigvis er det mye som skjer med forbrukervennlig lading i Europa, som Norge kan la seg inspirere av. I Storbritannia er det allerede obligatorisk kortbetaling på ladere – i Tyskland blir det obligatorisk fra neste sommer av.
– I EU ligger det an til å komme påbud om kortbetaling, spørsmålet er bare hvor raskt dette kommer. Men det er ingen grunn for Norge å vente på å gjøre lading forbrukervennlig, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!