Hopp til innhold

Det er et Leaf etter døden: Skal forlenge livet til over 80 000 Leaf-batterier

HER BLIR DET LEAF, RAI-RAI: Her representert ved batteripakken i en Nissan Leaf fra 2013. Foto: Peter Haugneland / elbil.dev08.dekodes.no

Nissan Leaf er den vanligste bilen på norske veier. Nå inngås et samarbeid for å sikre etterlivet til batteriene – når bilene har gjort sitt.

Vi har opp gjennom årene skrevet diverse saker hvor gamle Nissan Leaf-batterier har gjort nytte for seg også etter at selve bilen av ulike årsaker har blitt kassert.

Blant annet denne, allerede fra 2019:

Lyser opp Bislett stadion med solcelleanlegg og kasserte elbilbatterier

Og denne fra 2022:

Norske Eco-Stor gjenbruker gamle bilbatterier:

Gir det gamle elbilbatteriet nytt liv i huset ditt

Men det disse og flere andre saker vi har skrevet har til felles, er at det er andre aktører som har dratt nytte av Leaf-batteriene.

Og grunnen til at det dreier seg om nettopp Leaf-batterier, er logisk nok.

Det er på grunn av det store antallet Nissan Leaf i omløp – modellen er rett og slett den vanligste bilmodellen i Norge, uavhengig av om vi snakker om elbiler eller fossilbiler:

Ja, det er en elbil:

Dette er den vanligste bilmodellen i Norge

Nå tar imidlertid Nissan selv tak i potensialet til Leaf-batteriene, og tidspunktet er nok godt.

Mange av dem begynner etter hvert å bli gamle, og det begynner å bli god kjent for de fleste at elbilbatteriene har lengre potensiell levetid enn bilene. Den første Leaf-bølgen skyldte tross alt over landet allerede i 2011, og har i grunnen vart frem til vår tid.

GIR NYTT LIV TIL LEAF: Stian Thrane fra Nissan og Jon Emil Furuseth fra Stena Recycling skal samarbeide om å forlenge batterilivet til Nissans elektriske bestselger. Foto: Nissan

Gjenbruk versus gjenvinning

melder Nissan at bilmerket og Stena Recycling har inngått et strategisk samarbeid for å sikre gjenbruk av brukte batterier. 

I motsetning til aktører som kun fokuserer på å hente ut råmaterialer fra hele batterier, tar Stena Recycling en mer bærekraftig tilnærming, ifølge Nissan.

Hvert batteri blir nøye diagnostisert ved anlegget på Ausenfjellet utenfor Oslo, for å avgjøre hvilke deler som kan gjenbrukes og hvilke der bare råmaterialene skal gjenvinnes.

En betydelig andel av batterienes komponenter får nytt liv – enten som komponenter i batterier som trenger service og reparasjon, eller i energilagringssystemer i ytterligere nye 10–15 år.

Denne tilnærmingen skal kunne hente ut mange ganger mer verdi enn bare prosessen med å behandle batteriene ned til nye materialer og mineraler.

– Gjennom dette samarbeidet kan vi tilby andregangs-produkter, og samtidig bidra til å redusere miljøavtrykket i tråd med våre ambisjoner om karbonnøytralitet innen 2050, sier Stian Thrane, kommunikasjonssjef for Nissan i Norge.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Den nye avtalen gir Stena Recycling tilgang til en jevn strøm av brukte batterier.

Dette er altså batterier fra biler som har blitt demontert på grunn av alder eller som har blitt avskrevet av forsikringsselskaper, men batteriene har fortsatt potensial til å bli gjenbrukt i flere år.

Samarbeidet med aktører gjør det også mulig å integrere reparerte moduler i nye elbiler eller stasjonære energilagringssystemer, som vi ga noen tidlige eksempler på i de øverste lenkene i denne saken.

Bli medlem i dag!

Les også