Alle modeller bilmerket presenterer i Europa fremover skal være elbiler: Nissan viser (så vidt det er) funky konseptbil
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Selv om de knapt sier noe om denne krabaten, ligger den an til å bli en av mange fremtidige elbilmodeller fra Nissan – som planlegger å lansere 15 nye elbilmodeller innen 2030.
Nissan var tidlig på elbil-ballen med lanseringen av Nissan Leaf tilbake i 2010, noe som igjen påvirket en samlet bilindustri til å tenke helelektrisk.
Samtidig understreker bilprodusenten at man mener alvor med planene om å oppnå 100 prosent elbilsalg i Europa innen 2030.
– Ingen vei tilbake nå
Nissan skal designe, utvikle og produsere biler i Storbritannia, og annonserer i en pressemelding at planen er styrket for videre utvikling mot et rent elektrisk modellutvalg, samt 100 prosent karbonnøytralitet når det gjelder produksjon av bilene.
– Helelektrisk er den ultimate mobilitetsløsningen. Mer enn en million kunder har allerede blitt med på reisen vår og opplevd gleden med et elektrisk kjøretøy fra Nissan, og det er ingen vei tilbake nå, uttaler Nissan-toppsjef Makoto Uchida i meldingen.
– Elbiler drevet av fornybare energikilder er nøkkelen til at vi skal oppnå karbonnøytralitet, noe som er sentralt i «Ambition 2030»-visjonen vår. Nissan vil gå over til å kun tilby helelektriske mobilitetsløsninger innen 2030 i Europa – vi mener det er riktig å gjøre for vår virksomhet, våre kunder og for jordkloden vår, fortsetter han.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Over til konseptbilen Nissan viser i anledning festtalen. Den nye Concept 20-23 er designet av et ungt designteam ved Nissans europeiske designstudio – og det bærer den preg av, vil nok noen hevde.
Uansett, selve navnet og dette med det unge, europeiske designteamet er i det store og hele hva Nissan har å melde om konseptbilen i denne omgang, altså utover det ene bildet du ser øverst i denne artikkelen.
Nissan har for øvrig de siste årene deltatt i flere forskningsprosjekter i England med utvikling av autonome kjøreegenskaper.
Faktisk var elbil.dev08.dekodes.no tidligere i år i London på en testrunde med nettopp en selvkjørende Nissan i forbindelse med utprøvingen. Hvordan det gikk, kan du lese om og se video fra her:
Det er med andre ord lov å gjette at konseptet vi i denne omgang har fått et gløtt, fort kan vise seg å være mer eller mindre selvkjørende når den en dag blir en realitet.
Forskningsstudien er delvis støttet de britiske myndigheter, og den totale investering er på mer enn 40 millioner britiske pund, altså rundt 520 millioner kroner.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!