Rapport fra tidenes første elbil-NM: – Det skal ikke bare være snusfornuftig å kjøre elbil!
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Når noe arrangeres for første gang, kan alt skje. Vi tok turen til vårt aller første norgesmesterskap … i elbil.
Tidenes første NM i elbil ble avviklet forrige helg.
Det ble kanskje ikke så stort oppmøte som de hadde håpet på, men man fikk testet nytt regelverk og gjennomføring av konkurransen.
Også elbil.dev08.dekodes.no var til stede på arrangementet, og fikk bokstavelig talt kjørt seg. Men akkurat dét kommer vi tilbake til i en senere artikkel.
I forkant av utviklingen
Mens elbilsalget går nesten så det griner, er det forholdsvis lite elbiler å se i racing. Det er såpass stille at det ikke egentlig finnes noe regelverk heller.
Mangeårige motorsport-entusiast og nå daglig leder på Vinstra Motorsportarena, Per Christian Håveødegård, ønsker å være frampå i skoa og i forkant av utviklingen ved å lage både et eget regelverk og og et eget mesterskap.
– Det skal ikke bare være snusfornuftig å kjøre elbil, det skal også være gøy, og det er det. Dette var riktignok et prøveår, men mange dro herfra med et stort smil, sier Håveødegard.
Se vårt intervju med den entusiastiske initiativtakeren i videoen over, og les mer om de mange planene hans i lenka under, fra da vi skrev en artikkel i forkant av arrangementet.
Testprosjekt
– Det er første gang vi arrangerer noe sånt, så ting må bli til mens vi går, forteller Per Christian Håveødegård når han innser at det siste planlagte elementet i NM-konkurransen «Voltness» ikke lar seg gjennomføre.
Han ønsket nemlig å legge inn et element av energimåling av banekjøringen, men det viser seg at bilens gjennomsnittsmålere går i taket når vi kjører banekjøring.
Foreløpig regelverk er fortsatt en klasseinndeling i fire klasser. I korte trekk deler man klassene inn i kilo per kW.
- Klasse 1: 2 til 7,9 kilo/ KW oppgitt i vognkortet
- Klasse 2: 8 til 11,9 kilo/ KW oppgitt i vognkortet
- Klasse 3: 12 til 14,9 kilo/ KW oppgitt i vognkortet
- Klasse 4: 15 eller høyere kilo/ KW oppgitt i vognkortet
Foreløpig ser det ut til at Tesla Model 3 dominerer i den tøffeste klassen. Den er lett og sterk.
Eksempel: En Tesla model 3 Performance veier 1790 kilo. Del så dette på antall hk (i dette tilfellet 517) = 3,4
Altså stiller Model 3 i den hissigste klassen.
Kun standardbiler så langt
Deltakerlista avslører at det fortsatt nok er en stund til at det blir mange deltakere med elbil.
Kun standardbiler sto til start, ikke en eneste med noen form for optimalisering for å få bilen til å gå bedre.
Den utviklingen kan komme fort når utvalget av brukte elbiler vokser, og gjerne også er å finne på bilopphoggeriene.
Ikke overraskende var det en Tesla Model 3 som vant den gjeveste prisen i Norges første NM.
Samtidig kan dette snu veldig fort, når kompetansen på å skru på elbil økes, særlig på grasrotnivå.
Teknologien er nemlig på mange måter mye enklere, og effekten mye mer tilgjengelig med den nye teknologien.
Sjekk for øvrig saken NRK lagde fra arrangementet her.
Se også vår lille bildekarusell fra arrangementet under:
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!