Fortum Charge & Drive blir til Recharge: Nordens største ladeoperatør bytter navn og utseende

Forvirret over at stadig flere hurtigladeoperatører skifter navn? Du er ikke alene. Her er siste nytt på rebrandings-fronten i ladebransjen.
Navnebytte og rebranding er sannelig i vinden i hurtigladebransjen for tiden.
Det er ikke lenge siden Norges nest største ladeoperatør, Grønn Kontakt, ble til Mer, og samtidig endret sin hittil åpenbare grønne profilfarge til havblått i både Norge og Sverige.
Nylig varslet også BKK at store deler av selskapet, inkludert hurtigladevirksomheten, innen utgangen av desember skal hete Eviny, og dermed er det bare å forvente en tilsvarende omprofileringsjobb der også de neste månedene.
Men det stopper ikke der, flere endringer er nemlig i full gang i hurtiglade-land.
Recharge på vei: Fortum rebrander for fullt
For samtidig har Norges og Nordens største ladeoperatør – Fortum Charge & Drive – de siste par årene gjort endringer i selskapsstrukturen, og på stadig flere av ladestasjonene deres har man det siste året kunnet lese navnet Recharge på hurtigladerne deres.
Nå i høst jobber de også for fullt med å bytte ut fargene grønt og hvitt med blått og oransje i en omfattende rebranding-operasjon over hele Norden.
– I disse dager fornyer Recharge designet på over 2600 ladestasjoner i Norge, Finland og Sverige. Godt over halvparten av alle våre ladesteder er allerede godt synlige i veibildet i fargene blå og oransje, og innen utgangen av november skal nær alle ladestasjonene våre ha fått ny drakt, sier Elise Thorvaldsen i Recharge.
– Vi endrer varemerke og design, men grunnverdiene og de grønne visjonene har vi alltid med oss, beroliger Thorvaldsen.
Potensiell forvirring følger
Thorvaldsen er leder for kommunikasjon og kundeopplevelse i Recharge, og skal straks gjøre sitt beste for å forklare bakgrunnen for hvorfor denne endringen er nødvendig:

– For å øke fokus og utbyggingstakten, og kunne satse enda tyngre på å bygge denne samfunnskritiske infrastrukturen, ble i slutten av 2019 den delen av Fortum Charge & Drive som eide og driftet ladenettverket skilt ut som et eget selskap; Recharge. Men eierskapet til app- og ladebrikke-tjenesten under merkevaren Fortum Charge & Drive, forble en integrert part av Fortum.
Fortum Charge & Drive eksisterer altså fortsatt som tjenesteleverandør mens Recharge er selskapet som eier og drifter ladenettverket, og som skal fortsette å utvide det med flere ladestasjoner i Norge og Norden.
Du henger med? Det er bra, for Thorvaldsen har mer på hjertet.
– I mai 2020 fikk det selvstendige selskapet Recharge inn ny eier inn i tillegg til Fortum: Infracapital. Infracapital investerer i, bygger og forvalter et mangfoldig utvalg av essensiell infrastruktur for å møte samfunnets endrede behov og skape langsiktig økonomisk vekst. Infracapital eier nå majoriteten av Recharge, og med Infracapital på laget har vi finansielle muskler til å virkelig gjøre en forskjell for elbilistene fremover gjennom å bygge ut enda flere ladestasjoner, i Norge, og i Norden for øvrig.
To drop-in-løsninger
Elise Thorvaldsen i Recharge er opptatt av at de skal tilby kundene stadig større valgfrihet når de skal lade.
– I tillegg til å være tilgjengelig gjennom et voksende antall ladeapper og ladebrikke-løsninger som Fortum Charge & Drive, Elton, VW We Charge, Charge MyHyundai og Easypark, har Recharge per i dag to drop-in-løsninger.
Du kan selvsagt også bruke Elbilforeningens ladebrikke når du skal lade på Recharge-laderne, såfremt du har registrert den hos Fortum.
Thorvaldsen fortsetter:
– Vi vil gjøre det enklere å lade uten å måtte laste ned diverse apper og registrere seg i forkant, og du kan i dag lade som drop-in-kunde både ved å sende en enkel SMS, hvor ladningen blir debitert direkte på mobilfakturaen din, eller gjennom å betale med kort. Som drop-in-kunde kan du nå betale med kort gjennom at du skanner en QR-kode som fører deg videre til en betalingsside der du får oversikt over priser og vilkår, og lading kun er noen få tastetrykk unna.
Og fortsetter:
– I dag har de fleste kortdetaljer lagret på telefonen sin, og løsningen kan gjenbruke disse slik at du slipper å legge inn alle kortdetaljene hver gang. Fremover vil vi også se på flere måter å gjøre drop-in-lading enklere på. Vi har også senket priset og gjort drop-in billigere, påpeker Thorvaldsen.
Lastbalanserte lynladere
Thovaldsen forteller at Recharge har brukt det siste halvannet året på å «finpusse strategien og bygge det nye varemerket for fremtiden».

– I det nye designet har vi hatt stor fokus på enkelhet. Det skal være enkelt å finne og se ladestasjonene våre langs veien, enkelt å velge riktig lader basert på behov, og enkelt å starte og betale for lading. Du finner enkle instrukser på ladestasjonene, slik at det er lett å lade, selv for nye elbilister.
Mange av Recharges ladelokasjoner får i disse dager også flere ladestasjoner og forbedret tilbud.
– Vi har i løpet av det siste året utvidet flere lokasjoner som Esso Svinesundsparken og Shell Kjelleveien – og vi kommer til å utvide flere fremover.
– I tillegg bygger vi mange nye lokasjoner som er større og smartere enn tidligere ladesteder. Nylig satte vi opp 16 lastbalanserte lynladere på nye Shell Klett utenfor Trondheim sammen med Shell/St1, og vi har flere lignende ladesteder på planen, avslutter Thorvaldsen.

Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!