Ferske tall fra Europa viser elbil-fremgang: Nordisk elbil-boom

Ny elbilrekord i fire av fem land i Norden – men også i EU går det fremover.
I forrige uke kom den europeiske bilorganisasjonen ACEA med sin månedlige oppdatering om bilsalget i Europa.
Tallene derfra gir grunn til optimisme.
Ny elbilrekord i fire nordiske land
I september ble det nemlig satt elbilrekord i alle nordiske land utenom Sverige.
Den norske septemberrekorden på 87 prosent var likevel bare hårfint over den forrige rekorden på 86,8 fra mars i år.
På Island var elbilandelen i september på 66 prosent, og både Sverige, Finland og Danmark var alle over 40 prosent.
Om vi sammenligner med januar 2022, er elbilandelen nær doblet i Sverige og Island, mens i Danmark og Finland har elbilandelen økt med henholdsvis 2,5 og 3 ganger.
Gapet mot Norge begynner å tettes
Det betyr at gapet mellom Norge og de øvrige nordiske landene har minket betraktelig de siste to årene.
Figuren nedenfor viser at mens elbilandelen i Norge har ligget omtrent flatt rundt 80 prosent de to siste årene, så har elbilandelen i de andre fire nordiske landene økt med mellom 19 og 29 prosentpoeng siden januar 2022.
Elbilsalget øker kraftig i EU
Elbilsalget har i EU økt med 55 prosent så langt i 2023 sammenlignet med samme periode i fjor.
Dessverre er det også solgt flere fossilbiler i år enn i fjor, som gjør at elbilandelen ikke øker i samme takt.
Elbilandelen i EU så langt i år er på 14 prosent, opp fra fra 10,6 prosent på samme tid i fjor.
Innstramming av elbilfordelene i Tyskland
EU opplevde imidlertid en nedgang i elbilandelen fra 21 prosent i august til 14,8 prosent i september.
Nedgangen skyldes i hovedsak en innstramming av elbilsubsidiene i Tyskland i september.
Som i mange andre tilfeller der elbilordninger fases ut, så vi i Tyskland en kraftig økning i elbilsalget rett før ordningen gikk ut.
Elbilandelen i Tyskland gikk fra 31,7 prosent i august til 14,1 prosent i september.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.

Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.

Økning i bilsalget i Europa
I motsetning til i Norge, har salget i EU økt fra 2022 til 2023.
Mens Norge har opplevd en nedgang i bilsalget på sju prosent, har det i EU vært en oppgang på 17 prosent.

Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!