Hopp til innhold

Global elbil-undersøkelse: USA klatrer, Norge igjen på andreplass

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

HELT I TET: Men heller ikke i år er Norge nummer én, ifølge en ny rapport.

Rapporten Country Readiness Index for 2023 er ute: Norge havnet som i fjor på andreplass, kun slått av Kina, med en ny stormakt på tredje. Og en annen ny rapport viser at svenskene haler innpå.

Bak undersøkelsen står EY, tidligere bedre kjent som det multinasjonale rådgivningsselskapet Ernst & Young, og denne uka lanserte de årets rapporten om hvor landene ligger med tanke på overgangen til elektriske biler.

Her er for øvrig artikkelen vi skrev om fjorårets tilsvarende undersøkelse:

Gjetter du hvilket land som tok førsteplassen?

Norge ikke elbil-land nummer én, ifølge ny rapport

USA klatrer på lista

Country Readiness Index-undersøkelsen vurderer 20 markeder i hele verden, og ser på tre ulike området som til sammen utgjør en overordnet rangering.

Dermed skal rapporten kunne slå fast hvilke markeder som er best tilpasset elbiler.

De tre områdene er: Tilgang på elbiler, etterspørsel etter elbiler og reguleringer fra myndigheter.

Kina og Norge beholder henholdsvis førsteplassen og andreplassen fra i fjor, men nytt av året er at USA seiler inn på en tredjeplass.

Grunnen til det er at USA har økt elbilproduksjonen, samt tiltakspakker for å stimulere etterspørselen, i tillegg til store investeringer på batteriproduksjonssiden.

BMW Vision Neue Klasse:

Bakover i tid for å vise fremtiden

Lavere elbil-tilgang i Norge forklarer andreplassen

På fjerdeplass kommer for øvrig Sverige, etterfulgt at Storbritannia på femte.

– Norge har i årevis tronet høyt på disse undersøkelsene. Når det gjelder områdene regulering og etterspørsel er Norge faktisk topprangert. Likevel er tilgangen på elbiler lavere enn i andre markeder, derfor havner Norge igjen på en andreplass totalt.

Det sier Martin Cardell, leder for avdelingen Global Mobility Solutions i EY.

SLÅR FAST AT NORGE ER NUMMER TO: Martin Cardell, leder for Global Mobility Solutions i EY.

Elbilsalget i Sverige stiger nå raskere enn i Norge

I rapporten vurderes en rekke faktorer og settes sammen for å komme frem til en endelig score – som sammenfatter alt fra nasjonal produksjon av biler og batterier til tilgangen på ladepunkter.

Resultatene bekrefter en rekke andre undersøkelser gjennomført av EY om elbilmarkedet i ulike land, både på tilgjengeligheten av ladeinfrastruktur og på forbrukernes holdning til elbiler.

– Tidligere i år publiserte vi Mobility Consumer Index (MCI). Den viste blant annet at elbilsalget i Sverige stiger raskere enn i Norge nå, men det skyldes hovedsakelig at markedet i Norge er i ferd med å bli mettet. Ny-elbilsalget i Norge utgjorde 70 prosent i 2022, mens tilsvarende i Sverige «kun» var på 31 prosent, sier Cardell.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.

Test av BMW i5 eDrive40 Touring:

Beste elbil fra BMW til nå?

I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.

Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.

Den har en startpris på 764.519 kroner.

Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.

BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.

Bli medlem i dag!

– Da er det lettere å forstå hvorfor man på det svenske markedet forventer en årlig vekst på 17 prosent for salg av elbiler frem mot 2030, mot Norges fire prosent, legger han til.

Undersøkelsen bekrefter det vi lenge har visst: Norge var en av foregangslandene når det kom til elektriske biler, og har det høyeste antallet registrerte nye elbiler i verden.

– Norske myndigheter har vært i forkant og vist vei for mange, samtidig som norske forbrukere har tilpasset seg en mer elektrisk hverdag. Det blir spennende å se utviklingen i elbilmarkedet fremover, avslutter Cardell.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også