Hopp til innhold

Nye BMW iX: 40 prosent mer rekkevidde

FINTUNET FOR BEDRE REKKEVIDDE: Ny fjæring, demping og chassiskontroll kompenserer for økt effekt og batterivekt. Hydraulisk bakaksel-støttelager, forbedrede hjullagre og lavere rullemotstand gir bedre komfort og effektivitet – i tillegg til økt rekkevidde og raskere lading. Alle foto: BMW-media

Økt rekkevidde, raskere lading og smartere teknologi – avstanden mellom ladestolpene har aldri vært lengre for BMW iX.

Frem til nå har vi hatt valget mellom iX 40, iX 50 og iX M60, med det største batteriet i de to sistnevnte.

Tallrekken er nå endret, men iX er fortsatt tilgjengelig i kun tre utgaver. Hver av de tre modellversjonene av den nye BMW iX har fått drivlinjejustering og optimalisert kraftelektronikk for mer effekt;

I tillegg har en ny battericelleteknologi økt energikapasiteten til iX xDrive45 med rundt 30 prosent til 94,8 kWt, mens iX xDrive60 og iX M70 xDrive har kapasitet på henholdsvis 109,1 kWt og 108,9 kWt.

STILT TIL VEGGS: M Sport-pakken er for første gang tilgjengelig for iX. M-stylingpakken gir blant annet unike luftinntak og 22-tommers lettmetallfelger.

Økt rekkvidde

For første gang tilbyr BMW en helelektrisk modell med en WLTP-rekkevidde på inntil 700 km, melder BMW nå i en pressemelding.

I tillegg skal ladehastigheten nå ha blitt opptil 25 prosent raskere.

BMW iX får mer rekkevidde takket være ny halvlederteknologi – med såkalte silisiumkarbid-halvledere (SiC).

Enkelt forklart gir teknologien mer effektiv energikonvertering og bedre temperaturhåndtering.

Dermed skal energiforbruket i WLTP-testen ha blitt forbedret, altså redusdert, med mer enn åtte prosent, ifølge BMW.

Sniktitt på nye Tesla Model Y 2025:

Kun én ting som ødelegger …

Sammen med finjustert elektronikk, hjullagre og dekk reduseres forbruket ytterligere.

For xDrive60 betyr energibesparelsene 60 km ekstra rekkevidde, noe som gjør at iX under optimale forhold skal kunne passere 700 kilometer.

PREMIUM-LEAGUE: Raskere lading og økt effekt betyr mindre spilletid i BMW iX.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Smartere varmebenyttelse, raskere lading

BMW iX-modellene har en varmepumpe som utnytter overskuddsvarme fra elmotorene til å varme både kupeen og batteriet – selv i temperaturer fra minus 20 til pluss 30 grader.

Nyheten er en forbedret batteriforvarming som gir raskere hurtiglading i kulda.

SELVHELENDE: Den redesignede BMW-grillen med Iconic Glow er standard på iX M70 xDrive og tilgjengelig som tilvalg for andre modeller. Et selvhelende polyuretanbelegg fjerner lette riper innen 24 timer – eller raskere med varme.

Systemet varmer opp batteriet automatisk før hurtiglading, basert på navigasjonsdata.

Trenger du ekstra kontroll, kan forvarmingen også slås av og på manuelt – eller via My BMW telefon-appen.

Alle BMW iX-modeller kan hjemmelades med opptil 22 kW.

På en hurtiglader skal det ta 34–35 minutter å lade batteriet fra 10 til 80 prosent ifølge BMW.

Maksimal ladeeffekt:

Alle iX-modellene er tilgjengelige for bestilling fra i dag, og prisene starter på 799.900 kroner.

Bli medlem i dag!

Les også