Kan gjøre bilprodusentene mindre Kina-avhengige: Ny elmotor med halvert klima-avtrykk
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Denne elmotoren er uten magneter, er veldig kompakt og effektiv – og bygges uten sjeldne metaller. Og den kan gjøre deler av bilindustrien mindre avhengig av Kina.
Det tyske selskapet ZF leverer en rekke komponenter til bilindustrien, blant annet elmotorer.
Tidligere denne uka presenterte de sin nye, magnetløse motor.
Teknologien er ikke ukjent, men ZF hevder ganske selvsikkert i sin pressemelding at ingen andre mestrer teknologien like bra.
Slipper utvinning
Selv om motoren mangler magneter, skal den være like effektiv som dagens motorer.
Men klima-avtrykket knyttet til produksjonen av motoren (som inkluderer utvinning av mineraler) skal kunne halveres, sammenlignet med andre elmotorer, ifølge ZF selv.
Det skyldes for det meste at man slipper å utvinne metallene dysprosium, terbium og neodym, som brukes til magnetene i motoren.
En annen fordel for tysk bilindustri er at disse metallene stort sett utvinnes i Kina.
Motoren i seg selv skal ifølge ZF være 15 prosent mer energieffektiv enn dagens motorer.
Det er spesielt i enkelte situasjoner, som motorveistrekninger ved høye hastigheter, at den er mest effektiv.
I motsetning til de magnetfrie konseptene til såkalte separat eksiterte synkronmotorer (SESM) som allerede er tilgjengelige i dag, overfører ZFs nye I2SM (In-Rotor Inductive-Excited Synchronous Motor) energien for magnetfeltet via en induktiv magnetisering inne i rotorakselen.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Mindre følsomt
Det geniale er at all energi overføres induktivt, uten mekanisk kontakt, inne i rotoren, og genererer et magnetfelt ved hjelp av spoler.
Motoren krever derfor ingen børsteelementer eller sleperinger. Da er det heller ikke nødvendig å holde dette området tørt ved hjelp av tetninger.
Som med en permanent magnetisert synkronmotor, kjøles rotoren av sirkulerende olje. På denne måten sparer man i dette tilfellet ni cm på motorens diameter.
Nå skal denne motoren gjøres produksjonsklar for både personbil og nyttekjøretøyer, og den kan brukes både på 400- og 800 volt-arkitektur.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!