Nye Mini Cooper SE kan bestilles nå: Dette blir Mini-prisen – men er den mini nok?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tre nye elektriske varianter av Mini kommer på norske veier til neste år. Én av dem – som igjen kommer i to utgaver – kommer til sommeren og kan bestilles nå.
Den en gang så ikoniske Mini har nå i over to tiår vært en integrert del av BMW Group etter sin relansering.
Snart starter produksjonen av en ny generasjon av urbanisten MINI Cooper – i elektrisk drakt. Og norske forhandlere åpner for bestilling denne uken av modellene som vi i sommer varslet var på trappene:
El-varianten mest populær
Forrige generasjon Mini Cooper kom på veien i elektrisk drakt i 2020, som en videreføring av de etablerte bensin- og dieselvariantene.
Vi testet den samme år opp mot den elektriske småbilen Honda e:
Siden den gang har den elektriske modellen vært den mest solgte Mini Cooper-varianten, ikke bare i Norge, men på verdensbasis.
I sommer ble også denne generasjonen tilgjengelig som kabriolet – som en av verdens første elektriske kabrioleter:
Tre elektriske Mini-varianter på veien i 2024
De første eksemplarene av den nye Mini Cooper ruller inn på norske veier sommeren 2024.
Den får selskap av en helt ny generasjon av den kompakte SUV-en Mini Countryman, og senere på året utvides familien ytterligere crossoveren Mini Aceman.
De tre modellene markerer begynnelsen på Minis nye elektriske kjernefamilie, og fra begynnelsen av 2030-tallet vil Mini være et fullstendig elektrisk bilmerke.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
To varianter: E og SE
Tredørs-minien er nå i sin femte generasjon, og har nå blant annet fått nytt design på baklyktene.
Den nye generasjonen kommer i to versjoner: Mini Cooper E og Mini Cooper SE.
Men det er ikke bare bokstaven «S» som skiller de to nye utgavene:
Mini Cooper E byr på 135 kW/184 hk effekt og et dreiemoment på 290 Nm. 0–100 km/t gjøres unna på 7,3 sekunder.
Med en batterikapasitet på 40,7 kWt, gir det en WLTP-rekkevidde på inntil 305 kilometer. Batteriet kan hurtiglades på inntil ikke superimponerende 75 kW.
Denne modellen har en startpris på 309.900 kroner, eksklusiv levering.
Mini Cooper SE byr derimot på 160 kW/218 hk effekt med et maksimalt dreiemoment på 330 Nm.
0-100 gjøres unna litt kjappere enn i E-utgaven, nemlig på 6,7 sekunder.
Den økte batterikapasiteten på 54,2 kWt får en WLTP-rekkevidde på inntil 402 kilometer, og denne utgaven kan hurtiglades på inntil 95 kW, heller ikke dette påfallende raskt.
SE-varianten har en startpris på 349.900, også her unntatt leveringskostnader.
Siden både batteristørrelsen og hastigheten på de to utgavene er ulik, blir ladetiden omtrent lik:
Batteriet i begge modellene kan hurtiglades fra 10 til 80 prosent på i underkant av 30 minutter.
For begge modellene kan batteriet forvarmes før ladeøkten for mer effektiv hurtiglading.
Makshastigheten på hjemmelading/AC-lading er opptil 11 kW i begge utgavene, hvilket er mer enn nok for de fleste av oss.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!