Volvo og Polestar setter ned prisene Ny priskrig: Det skiller 90.000 kroner mellom disse to – eller gjør det egentlig det?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Denne artikkelen ble revidert for over ett år siden, og kan være utdatert.
Både Polestar 2 og Volvo XC40 blir billigere. Men de koster det samme når du har krysset av for viktig utstyr i listene.
Tiden er over for garantert salgssuksess bare man presenterer noe som går på strøm med litt lenger rekkevidde enn konkurrentene. Nå kommer SUV-ene nordmenn helst vil ha. Da dropper interessen for alle andre, til og med praktiske kombier med høy bakkeklaring.
Det er ikke lenge siden Polestar introduserte to nye og billigere modeller med ren forhjulstrekk. Da for henholdsvis 389.000 kroner med liten batteripakke og 409.000 med stor batteripakke, begge uten varmepumpe.
Vi kjørte sistnevnte på test og betvilte om salget ble eksplosivt, fordi prisdifferansen opp til Dual Motor med 408 hester er for liten. Det kan se ut som Polestar konkluderer med det samme, for nå settes prisen ytterligere ned. Sjekk testen av bilen i videoen under.
Enda lavere pris
Startprisen for Polestar 2 Standard Range Single motor er nå 349.000 kroner. Long Range Single motor har også droppet prisen til 389.000 kroner. Long Range Dual Motor (firehjulstrekk) koster fra 429.000 kroner.
Du må fortsatt legge på 30.000 kroner for å få de heftigste sikkerhetssystemene og adaptiv fartsholder og ytterligere 40.000 kroner for å få varmepumpe. Da får du riktignok mye annet utsyr også.
Med begge pakker koster billigste modell fortsatt 433.000 kroner inkludert avtakbart tilhengerfeste (14.000 kroner).
PRØVEKJØRT: Tesla Model Y kan bli en ny norsk familiefavoritt
Ny modell, nye priser
Volvo har akkurat lansert sin C40, en slags coupé-versjon av XC40. Den fås foreløpig bare som Twin motor, som Volvo velger å kalle det. Da har du 408 hester, 0-100 på 4,7 sekunder og 420 km rekkevidde. Startprisen på den er 554.900 kroner.
Den forhjulsdrevne XC40 Recharge P6 FWD med 69 kWt brutto og 67 kWt netto er også helt ny og får en startpris på 439.900 kroner, mot den eksisterende firehjulstrekkeren som koster 525.000 kroner.
For plusspakka på 25.000 kroner får man alt man trenger. Google, varmepumpe og adaptiv cruise er på plass. Pro-pakka på 50.000 kroner gir deg luksus som lyd fra Harman Kardon, 360 kamera, panoramatak og enda bedre tilkobling mot omverdenen, men er unødvendig.
Prisforskjellen mellom Polestar og Volvo på 90.000 kroner, ser ved første øyekast stor ut, men ønsker man tilhengerfeste, adaptiv fartsholder og varmepumpe blir forskjellen «bare» 41.420 kroner.
Og:
Med tanke på at Volvo gir deg tre års gratis service og tre års full kaskoforsikring med veihjelp på kjøpet, blir verdien i prinsipp lik på disse bilene.
Fortsatt tror vi begge modellene blir en parentes i registreringsstatistikken. Nordmenn flest vil fortsatt ha firehjulstrekk, og med de store batteripakkene som er standard i disse modellene, er rekkevidden fortsatt omtrent den samme.
LES OGSÅ: Vi har testet den nye Kina-giganten Nio ES8
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!