Mercedes-Benz utvider den elektriske varebilporteføljen: Ny variant av eVito
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Den nye varebilen har en litt mindre batteripakke enn long range-utgaven, og en litt hyggeligere pris.
En ny variant av Mercedes-Benz eVito varebil er nå åpen for bestilling.
Bilen har en batteripakke på 66 kWt, og en rekkevidde på opptil 314 kilometer etter WLTP-målestandarden, kommer det frem i en pressemelding fra Mercedes-Benz.
Den nye varianten kan sees på norske veier allerede nå, og prisen begynner, for å være pinlig nøyaktig, på 549.761 kroner.
Testes som politibil
– Elektriske eVito Tourer Long Range varebil får selskap av nye eVito varebil med 66 kWt batteripakke. Det betyr at den elektriske varebilforteføljen til Mercedes-Benz utvides med enda et solid alternativ, sier Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz varebil, hos Bertel O. Steen i meldingen.
Den elektriske drivlinjen driver forhjulene med en toppeffekt på 116 hestekrefter.
Dreiemomentet er på opptil 360 Nm, og til sammen er dette nok til å gi bilen en topphastighet på 120 km/t.
Norsk politi er forresten i gang med å teste ut nettopp eVito som patruljebil.
De to elektriske eVitoene som nå prøves ut i tjeneste er faktisk de eneste elbilene som er i uniformert tjeneste:
Politiet har for øvrig i flere år hatt et større antall fossildrevne Vitoer i uniformert tjeneste.
Hurtilades på opptil 80 kW
Nye Mercedes-Benz eVito kan hurtiglades med en ladehastighet på inntil 80 kW.
Det gjør at bilen kan lades fra 10 – 80 prosent på rundt 35 minutter under gode forhold, altså en noenlunde varm dag.
Bilens ombordlader på 11 kW gjør at det tar i underkant av 6,5 timer til batteriet er fulladet om du bruker en rask hjemmelader eller en semihurtiglader.
Energien lagres i et litium-ion batteri som er plassert lavt og sentrert under gulvet, noe som har en positiv effekt på kjøreegenskapene. I tillegg vil den lave plasseringen bidra til at varerommet ikke påvirkes, slik at størrelsen er tilsvarende dagens Vito med fossilmotor.
Kommer i to lengder
Varebilen kan frakte inntil 840 kg i lasterommet avhengig av bilens utstyr.
Den kan også leveres i to forskjellige lengder:
Lang | Ekstra lang | |
Lengde | 5140 mm | 5370 mm |
Lasteromsvolum | 6,0 m3 | 6,6 m3 |
Med store døråpninger og lav lastekant bør bilen være lett å laste inn og ut av. Den kan bestilles med skyvedører på begge sider og har rom nok for tre europaller.
Skinnene i gulvet og i sideveggen gir mange fleksible muligheter for lastesikring.
Greit utstyrt
Bilen leveres med et greit nivå av standardutstyr, hvor blant annet komfort-skillevegg, aktiv bremseassistent, cruise control, forvarming av kupé og Entry-utstyrspakke er inkludert.
Det er mulig å velge mellom mye ekstrautstyr som blant annet LED Intelligent Light System, Distronic adaptiv cruise-kontroll og intelligent innvendig speil.
Kampanjemodellen inkluderer blant annet lakkerte støtfangere, ryggekamera, setekomfortpakke, LED Intelligent Light System, lengdejustering av sittepute på førersiden og tregulv i varerom.
Som ekstrautstyr kan du også montere takstativ med en tillatt vekt på opptil 75 kg.
Tekniske data:
eVito A2 varebil | eVito A3 varebil | |
Hjuldrift | Forhjulstrekk | Forhjulstrekk |
Batterikapasitet – installert | 66 kWh | 66 kWh |
Rekkevidde (Kombinert WLTP) | 242 – 314 km | 242 – 314 km |
Ombordlader | 11 kW | 11 kW |
Hurtiglader | 80 kW | 80 kW |
Blandet forbruk (WLTP) | 21,3 – 27,2 kWh/100 km | 21,3 – 27,2 kWh/100 km |
CO2 utslipp (WLTP) | 0 g/km | 0 g/km |
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!