Nybilsalget i april 2025: Første fossilbil på lista? Den er på 39. plass …

Og elbilandelen for april landet på rekordhøye 97 prosent.
I dag kom apriltallene for nybilsalget fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
De viser at i april var elbilandelen hele 97 prosent, og for året så langt er 92,3 prosent av alle nye personbiler elektriske.
Ikke bare var det rekordhøy elbilandel i april, men samtlige personbilmodeller på topp 30-lista var elektriske.
Først på 39. plass dukker det opp en bil som ikke er elbil.
Hvilken modell er det som befinner seg på denne plassen? Jo, dieseldrevne Mercedes-Benz Vito, som har 61 registreringer i april.
– Nå er vi der vi skal være, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen, som jubler for flere elbilrekorder i forrige måned:
– At vi skal så langt ned på listen i nybilsalget før det dukker opp noe annet enn elbil, har vi ikke sett før. Det gir elbillandet Norge enda en rekord, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.
De resterende tre prosentene av nybilsalget som ikke er elbiler, er en kombinasjon av:
- Biler som vanligvis registreres som varebiler, men som også kan fås som personbil (som f.eks. Mercedes-Benz Vito, Toyota Proace Verso, Mercedes-Benz Sprinter) utgjør cirka halvparten av fossibliene i april. De er alle konvensjonelle dieselbiler
- Små hybridbiler med fortsatt lav engangsavgift (i hovedsak Toyota Yaris og Toyota Yaris Cross)
- Større ladbar hybrid-SUV-er (som f.eks. Toyota RAV4 og BMW X5) som har betydelig lavere engangsavgift enn tilsvarende biler med andre fossile drivlinjer.
I april ble det registrert 51 ulike fossilbilmodeller. Over halvparten, det vil si 27 modeller, ble det bare registret én av.
Til sammenligning ble det solgt 131 elektriske bilmodeller.
Her er topp 10-lista for april:

Bråbrems for ladbare bensinhybrider
For ladbare bensinhybrider ble det nærmest bråstopp i salget i april, etter at avgiftsendringen som trådte i kraft 1. april gjorde disse bilene mye dyrere.
Mens det i mars ble registrert over 1 200 ladbare bensinhybrider, ble det kun registrert 51 slike biler i april.
– Det viser tydelig hvordan myndighetens avgiftspolitikk styrer bilsalget. Og målet som er satt for Norge, er hundre prosent nullutslipp på nye personbiler i 2025, sier Solberg Thorsen.
De 10 mest solgte bilmerkene i april:

– Tesla er ikke i nærheten av nivået vi har vært vant til, man kan ikke late som noe annet. Det kan være et tegn på at mange nå opplever at andre merker er like interessante og har like mye å tilby i omtrent samme prissegment, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.
– Av samtlige førstegangsregistrerte nye Tesla Model Y, som nå er ute med en ny modell, er så langt i år over halvparten av den gamle modellen. Kampanjer kan være en forklaring på det.
Vi skrev litt om dette i saken nedenfor:
Rekordtall også for elektriske varebiler
2025-målet innebærer at ikke bare alle nye personbiler, men også alle nye lette varebiler, skal være nullutslippsbiler i løpet av året. Og her er det langt igjen til vi er i mål.
Faktisk i så stor grad at man har gitt opp at varebilene skal nå 2025-målet.
Men nå skjer det noe: I april var 59 prosent av samtlige 1 684 nye varebiler elektriske.
– Nå er det endelig elektrisk fart i varebilmarkedet også, fastslår Elbilforeningens Christina Bu.
– Det er den høyeste andelen for el-varebiler vi har sett noensinne. For året så langt er andelen elvarebiler 44 prosent, mens den på samme tid i fjor var 35 prosent. Dermed går det i riktig retning også for elektrifiseringen av varebilene, sier Øyvind Solberg Thorsen i OFV.
Ved inngangen til mai var det totalt i år registrert 8 394 nye varebiler, og 3 698 av disse var elbiler.
De siste årene har det kommet flere merker og modeller av elektriske varebiler som brukerne har ventet på og trenger.
Så langt er det Volkswagens ID. Buzz Cargo som drar lasset med over halvparten av alle nye elektriske varebiler så langt i år.
14 av 15 fylker har over 95 prosent elbilandel
Fylkesoversikten nedenfor viser at 14 av 15 fylker har en elbilandel på 95 prosent eller høyere så langt i år.
Øverst ligger Telemark med 98,5 prosent. Nederst på fylkeslista ligger Rogaland med 93,4 prosent.
Fylke | April 2025 (personbil) | April 2025 (varebil) |
Telemark | 98,5 % | 55,6 % |
Møre og Romsdal | 98,3 % | 46,2 % |
Vestland | 98,3 % | 64,9 % |
Finnmark | 98,0 % | 34,8 % |
Akershus | 98,0 % | 68,6 % |
Trøndelag | 97,9 % | 54,0 % |
Buskerud | 97,5 % | 53,3 % |
Oslo | 97,4 % | 62,9 % |
Vestfold | 97,2 % | 70,0 % |
Agder | 95,8 % | 59,2 % |
Østfold | 95,6 % | 45,0 % |
Innlandet | 95,5 % | 62,9 % |
Nordland | 95,1 % | 53,8 % |
Troms | 95,0 % | 46,2 % |
Rogaland | 93,4 % | 51,7 % |